Partij Vrij Almelo
Dicht bij de burger
Marktkoopman mag in Almelo niet meer schreeuwen

 

centrum-markten-in-rotterdam-1(p_location,1142)(c_0) 

Vroeger was het heel gewoon, dat een marktkoopman zijn waren luidkeels aanprijst, maar dat fenomeen zie je steeds minder op de Nederlandse markten. Zo niet in Almelo, waar fruitverkoper Hans Eshuis nog steeds schreeuwt hoe lekker zijn appels wel niet zijn. Het wordt echter niet door omwonenden gewaardeerd. Ze worden er horendol van en hebben geklaagd over het geschreeuw. Als de marktkooplieden niet ophouden met schreeuwen lopen zij het risico hun standplaats te verliezen, waarmee een oerhollandse traditie dreigt te verdwijnen van de Almelose markt.

Zelf heeft ondergetekende negenendertig jaar op de Almelose markt gestaan en heeft in al die jaren de markt steeds meer achteruit zien gaan. Er heerste de afgelopen jaren bepaald al geen hosannastemming op het Almelose marktplein. En die heerst er nog steeds niet. Veel handelaren zien hun klandizie afnemen. Zelfs de economische malaise van de laatste jaren heeft de omzet op de markt geen impuls kunnen geven. Terwijl je zou denken dat de consument juist in dergelijke tijden graag naar de markt gaat om te profiteren van koopjes en voordeeltjes.

Eén van de grootste problemen van de markt van vandaag is het gebrek aan onderscheidend vermogen. Er zijn simpelweg teveel marktkooplui met dezelfde spullen. Met dezelfde kramen. De afgelopen jaren is er vooral een overschot ontstaan aan verkopers van textiel en kleding. Gebrek aan onderscheidend vermogen dus. De kramen met textiel en kleding nemen een prominente plaats in op de Almelose markt. En er komen geen leuke, vernieuwende en verrassende producten bij, maar steeds van hetzelfde laken een pak. Daarvoor loopt de gemiddelde Almeloër niet gauw een extra blokje om. En waar de markt voorheen nog kon profiteren van een lage prijs als onderscheidende factor, kan het die positie ook niet meer claimen. De redenen die de consument ooit had om de markt te bezoeken en er te kopen, wegen steeds minder zwaar. En dat terwijl het aantal alternatieven toeneemt. Het mag geen verrassing heten dat de helft van de marktbezoekers veertig jaar of ouder is. 

Het creëren van nieuw onderscheidend vermogen is daarin heel cruciaal. Dat onderscheidend vermogen kan liggen in bijvoorbeeld op marktdagen gratis parkeergelegenheid. Maar de grootste uitdaging (en de grootste winst) lijkt mij echter toch te zitten in het assortimentsbeleid van de markt. Nu is de markt vaak een verzameling individuen die ieder voor zich besluiten wat te verkopen en hoe dat te doen. Om de markt als geheel aantrekkelijker te maken zal er een optimale mix van aanbieders moeten komen; verse foodproducten, onderscheidende textielkramen, verrassende assortimenten en ook diensten. Daartoe zal de markt veel meer professioneel en commercieel geleid en gestuurd moeten worden, vanuit marketingoogpunt. Vandaag de dag wordt de markt geleid door een marktmeester die teveel let op naleving van de regels. De markt van de toekomst heeft een commercieel ingestelde bedrijfsleider nodig en beslist geen ambtenaar.

Harry de Olde

 

1955-01

 De Almelose markt rond 1950

 

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op GeenRedactie Plaatsen/stemmen op Digg Toevoegen aan Symbaloo Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Voeg toe aan je Facebook-profiel Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Plaats dit bericht op Twitter

1 Comment to “Marktkoopman mag in Almelo niet meer schreeuwen”

  1. Irene schreef:

    Leuk stuk. Spreekt me wel aan. Ik zal eens informeren of ze in Utrecht nog wel mogen schreeuwen……

Leave a Reply