Partij Vrij Almelo
Dicht bij de burger
Schadeclaims van burgers aan hun gemeente

 

De PVA zal  zich blijvend inzetten om ondernemende Almeloërs die in conflict zijn met de gemeente de helpende hand te bieden, net zo lang totdat er bij de gemeente iemand is die thuis geeft. Deze gemeente weigert steeds vaker om op een constructieve wijze met benadeelde ondernemers om de tafel te gaan zitten.
Als je al je hele leven als zelfstandig ondernemer verplicht bent om de helft van je inkomen af te staan, dan verwacht je daar ook wat voor terug.

Volksvertegenwoordigers mogen dan ook naar onze mening alleen maar invloed hebben op:

Regels en wetten die voorkomen dat je elkaar tot last bent.
Verder niets.

Alles zo simpel mogelijk houden.

IMG_0002

TCTubantia 4 januari 2013

 

Schadeclaims

In de relatie tussen de burger en de overheid speelt de behoorlijkheid een belangrijke rol. Het is voor de overheid van belang om haar relatie met de burgers goed te onderhouden en zo nodig te verstevigen of te herstellen. In het rapport `Behoorlijk omgaan met schadeclaims’ dat de Nationale ombudsman in juni 2009 publiceerde naar aanleiding van een onderzoek uit eigen beweging onder ministeries, heeft de Nationale ombudsman reeds aandacht gevraagd voor de rol van de behoorlijkheid bij de behandeling van schadeclaims.

De gemeente is voor burgers het meest nabije deel van de overheid. De gemeenten krijgen daarom relatief veel schadeclaims van burgers. Daarnaast hebben gemeenten zich, in tegenstelling tot het Rijk, verzekerd tegen aansprakelijkheid uit onrechtmatige daad. Veel contacten tussen burger en overheid betreffen primair een bepaald zakelijk belang. De burger stelt bijvoorbeeld schade geleden te hebben door een handelen of nalaten van de overheid en verzoekt om schadevergoeding. De overheid beoordeelt de claim op basis van de juridische uitgangspunten voor aansprakelijkheid, vergoedt de schade of verweert zich. Naast deze zakelijke betrekking tussen overheid en burger speelt echter ook een meer relationele betrekking. De burger kan zich benadeeld voelen door de overheid en om die reden tot een schadeclaim gekomen zijn. Het gaat er om dat de overheid niet alleen zakelijk gezien een juiste reactie geeft, maar ook aandacht heeft voor de goede relatie met de burger. Ook al is de overheid niet aansprakelijk, dan nog is het van belang dat de overheid niet alleen vanuit een juridische reflex reageert, maar ook oog heeft voor dat wat de burger overkomen is. Op die manier kan een burger zich serieus genomen voelen en kan de wijze waarop de overheid met de claim omgaat overtuigend overkomen. Dit heeft gevolgen voor het vertrouwen van de burger in de overheid in het algemeen en in zijn eigen gemeente in het bijzonder.

Sommige situaties kunnen met zich meebrengen dat een burger gecompenseerd moet worden. Het enkele feit dat dit niet door de verzekeraar vergoed wordt, mag daaraan dan niet in de weg staan. Een coulante opstelling is daarnaast zo veel meer dan een coulance betaling. Het begrip bestrijkt twee verschillende gebieden. Aan de ene kant de beslissing om wel of niet tot een vergoeding over te gaan, maar aan de andere kant de houding van de gemeente. Een welwillende en oplossingsgerichte houding ten opzichte van de burger zou het uitgangspunt moeten zijn.

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op GeenRedactie Plaatsen/stemmen op Digg Toevoegen aan Symbaloo Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Voeg toe aan je Facebook-profiel Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Plaats dit bericht op Twitter

2 Comments to “Schadeclaims van burgers aan hun gemeente”

  1. harry schreef:

    Voor veel ondernemers betekenen de werkzaamheden een afname van de omzet door het wegblijven van klanten. Steeds meer ons bereikte signalen geven aan dat er heel slecht met ze is gecommuniceerd door de gemeente.

  2. Baronesse Vanhepjeniks Totplukmekaal Zubedelstaf schreef:

    Is er wel een tijd geweest dat er goed gecommuniceerd werd dan?

Leave a Reply