Partij Vrij Almelo
Dicht bij de burger
Sloopstad Almelo (2)

 

2223

 

Almelo

 

Het is alweer lang geleden dat in Almelo werd begonnen met de grote afbraak van de oude binnenstad.  In 1960 wordt de Havenkom, waar thans C&A is gevestigd gedempt en de markt wordt verplaatst naar de Haven NZ/ZZ.  Begin jaren ‘80 wordt het ontbreken van water in de binnenstad alweer als een groot gemis ervaren.  Even daarna pleit men voor het water-weg terug in de binnenstad.  Maar zover is het nog lang niet.  In 1976 begint de grootschalige bouw rond het marktplein van onder andere de Rabobank, de Kloosterhofflat en C&A.  Een jaartje later begon men met de bouw van het politiebureau en de ambulancegarage.  In 1989 wordt begonnen met de grootschalige reconstructie van de binnenstad.  Afbraak van de laatste textielfabriek aan de Haven ZZ is dan een feit.  Als herinnering aan wat eens een grote fabrieksstad in Twente was, is alleen nog maar de markante schoorsteen en de portiersloge van de fabriek Van Heek-Scholco overgebleven.

Op dit moment is de gemeente Almelo alweer bezig met het berekenen van nieuwe plannen.  Bij het uitwerken van het eerste ontwerp naar een definitief plan is gebleken dat men bij grote projecten nooit in staat is geweest de juiste kosten in beeld te krijgen.  Toch hebben wij als Partij Vrij Almelo altijd gewaarschuwd voor de ontwikkelingen waarmee het college van B&W bezig was.  Volgens ons kan het allemaal wel wat bescheidener dan al die afschuwelijke hoogbouw die CDA, VVD en PvdA in de binnenstad willen neerzetten.

Het eerste project dat de sfeer in Almelo zou gaan verpesten was de bouw van een torenflat aan de hofstraat.  Je zou je kunnen afvragen wie er op het idee komt zo’n monster van 70 meter in een historisch gebied neer te zetten.  Gelukkig ging het niet door want het massale protest van Almeloërs leverde ruim 4500 handtekeningen op.

Maar daar bleef het niet bij, allerlei hoogbouwprojecten passeerden de raad.  In alle vergaderingen ging het over geld, haalbaarheid en economie, maar zelden over ideeën.  Almelo op hoog niveau was het modewoordDe gemeente Almelo is definitief de STAD Almelo geworden.  Almelo een stad in het twentse landschap verworden tot een samenraapsel van betonnen kolossen en koude blokkendozen waar voor cultuurhistorie geen plaats meer is.

Willen wij dat?  Laten wij onze beschadigde identiteit weer opbouwen en vormgeven in tradities, dat maakt Almelo aantrekkelijk en uniek.

Harry de Olde

5Java-toren_17-5-06  

Javatoren waar de stafafdelingen van de gemeente zijn gehuisvest

 

Visie Partij Vrij Almelo inzake de nieuwe haven in het centrum van Almelo

HUIDIGE SITUATIE

Door de demping van de haven hoopte het gemeentebestuur van enkele decennia geleden het centrum beter bereikbaar te maken. De negatieve gevolgen hiervan waren later duidelijk waarneembaar.

In de afgelopen jaren heeft men in het centrum van Almelo getracht enige vorm van allure terug te brengen. Het is echter een ratje toe geworden door half genomen beslissingen en polderen. Hier mag je wel met de auto komen en daar niet. Hier kun je wel parkeren bij de winkel waar je moet zijn en daar weer niet. Hier mag de horeca wel een terras, maar daar niet. Hier laten we een beetje water stromen, maar dat laten we vervolgens niet te ver het centrum in gaan, want water valt niet te combineren met winkelend publiek. Althans die indruk geeft de huidige situatie. De goede bedoeling was aanwezig, de uitwerking was minimaal.

Almelo_nu

 

Terrein_nieuw_stadhuis_almelo

 

De huidige situatie nodigt enkel uit om het centrum te bezoeken voor de hoogst noodzakelijke boodschappen, bezoek aan de ANWB, het CWI, de bank of even snel naar C&A voor de kleding, of Bart Smit voor het kindercadeautje en dan weer naar huis.

De auto kan snel geparkeerd worden in de buurt van de rechtbank. Want dat is handig.

Het staat echter niet erg sfeervol al die auto’s in het centrum.

 

NIEUWE SITUATIE

Almelo krijgt nu dankzij de vooruitstrevende gezonde visie van de huidige zittende partijen, de komende jaren haar monument terug in het centrum van de stad, waarmee een foutieve ingreep uit het verleden wordt teruggedraaid.

Het terugbrengen van het water in de binnenstad zal na onze mening sterk gaan bijdragen aan het herstel van de identiteit van Almelo als “Waterstad”. Vooral wanneer het water bevaarbaar wordt voor lichte boten, zal het leiden tot levendigheid in de stad. Door op een verstandige manier het water bij het centrum te betrekken, kan dit zelfs leiden tot enige vorm van groei op het gebied van toerisme. Niet op de laatste plaats toeristen buiten Almelo, maar ook de Almelose toerist. De Almeloër zal het leuker gaan vinden in zijn of haar eigen centrum en zal dit centrum dan ook vaker gaan bezoeken..

Eten en drinken hoort bij een gezellig sociaal leven. In een stadshart hoort horeca. Dit geeft Almelo ook meteen ook meer allure en meer gezelligheid.

De nieuwe oude haven is een prachtige plek en uitermate geschikt voor een avond uit of een gezellig terrasje. Het uitzicht op de haven zoals wij ons dit voorstellen geeft het geheel een romantische sfeer aan een bezoek.

Almelo_binnenkort

 

De haven is, nadat men de auto heeft geparkeerd in één van de parkeergarages onder het gemeentehuis, of onder de horeca nieuwbouw, of op de parkeerplaats achter de stationsstraat, wandelend of fietsend, te bereiken langs de sfeervolle promenade.

Over het water is de haven en daarmee het centrum van Almelo met een kano, waterfiets of een kleine boot bereikbaar.

Kanoën, roeien, waterfietsen midden in de stad………en in de winter kan schaatsen een mooi alternatief zijn.

Uitzicht_op_rechtbank_almelo

 

De eerste ophaalbrug bij de rechtbank. Aan de linkerzijde op het Fortezza terrein komt het door het college geplande gemeentehuis.

Wellicht dat een verbinding met de AA valt te realiseren vanaf bijvoorbeeld de Werfstraat.

collage_boten

 

Daardoor zal het mogelijk kunnen worden te Kanoën, waterfietsen, of schaatsen via de “nieuwe” oude haven, het Overijssels kanaal, de Haven aan de Westerdok, vervolgens kanaal Almelo Nordhorn en de Hagen, om zo via de AA weer terug te komen in het levendige centrum van Almelo.

Om aan te leggen komt er een lage kade. Er is alleen plaats voor lichte boten zoals kano’s. Grotere schepen en jachten kunnen aanmeren aan de havenkade in het Westerdok.

De zitplaatsen liggen pal aan het wateroppervlakte via een verlaagde kade van ongeveer 4 meter breed. Door het plaatsen van klassieke lantaarnpalen en water kunstwerken zoals fonteinen met verlichting krijgt de sfeer iets sprookjesachtigs.

Over het water in het verlengde van de Klara Zetkinstraat komt de oude ophaalbrug met silhouet verlichting weer terug.

Voorts komt er een doorgaand fietspad en ruimte om te wandelen en te flaneren. De bevoorrading van de aanliggende panden blijft gegarandeerd. De geplande parkeerplaatsen aan het water zien we graag ondergronds onder de geplande nieuwbouw. Deze nieuwbouw zou de uitstraling moeten hebben van de oude cultuur zoals die nog enigzins is terug te vinden aan de Grotestraat.

DE NIEUWE PROMENADE GEZIEN VANAF DE ROSA LUXEMBURGSTRAAT. OP DE ACHTERGROND DE (TWEEDE) OPHAALBRUG IN HET VERLENGDE VAN DE KLARA ZETKINSTRAAT.

Nieuwe_horeca_Almelo

  

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op GeenRedactie Plaatsen/stemmen op Digg Toevoegen aan Symbaloo Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Voeg toe aan je Facebook-profiel Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Plaats dit bericht op Twitter

Leave a Reply