Partij Vrij Almelo
Dicht bij de burger
Almelose is bureaucratie gemeente zat

 

BestuurEnBurger 

ALMELO – Ambtenaren die niet terugbellen, brieven die zoek raken en vergoedingen voor bijzondere bijstand die uitblijven. Saskia de Jong (41) is de miscommunicatie met de gemeente Almelo behoorlijk beu.

Die strijd gaat om een bedrag van 11,93 euro per maand, de eigen bijdrage die ze betaalt voor acht uur thuiszorg per week. Via de bijzondere bijstand heeft Saskia de Jong, die aan het bed is gekluisterd door verschillende hernia’s, recht op teruggave van dat bedrag. „Een klein bedrag misschien voor buitenstaanders, maar het is geen klein bedrag als je van een bijstandsuitkering moet leven.” Inmiddels wacht Saskia al een half jaar op uitbetaling en heeft ze contact met meerdere ambtenaren op meerdere afdelingen. Zonder resultaat.

De woordvoerder van de gemeente Almelo zegt dat er inmiddels een brief naar Saskia de Jong verstuurd waarin duidelijkheid komt over de vergoedingen uit de bijzondere bijstand. Saskia de Jong zegt die brief tot op heden niet ontvangen te hebben.

Bron: TCTubantia

 

Steeds meer klachten over gemeente Almelo

De vele klachten waar de gemeente Almelo zich jaarlijks mee bezighoudt, geven een beeld van de relatie tussen burger en overheid. De burger is mens terwijl de overheid een institutie is, een systeem. De overheid wordt wel vertegenwoordigd door mensen, hoewel het steeds vaker computersystemen zijn die de schriftelijke communicatie verzorgen met burgers. Vaak gaat het in de contacten tussen de overheid en de burger goed. Als het niet goed gaat dan is zichtbaar hoe verschillend de overheid en de burger functioneren. De burger zit ergens mee – krijgt geen bevredigend antwoord op zijn of haar klachten of moet een formulier invullen, etc. Maar zelfs als de burger contact weet te leggen dan is de kans aanwezig dat de burger zich niet serieus genomen voelt, of wordt afgescheept, of van het kastje naar de muur gestuurd. Niet omdat de overheid onwillig is, maar omdat de overheid niet met één burger te maken heeft maar met meerdere burgers. Het contact tussen burger en overheid kan vervreemdend werken. Hierin schuilt ook de kloof tussen burger en overheid.

 

Harry de Olde

 

 

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op GeenRedactie Plaatsen/stemmen op Digg Toevoegen aan Symbaloo Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Voeg toe aan je Facebook-profiel Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Plaats dit bericht op Twitter

3 Comments to “Almelose is bureaucratie gemeente zat”

  1. Irene schreef:

    Het is algemeen bekend uit officieel onderzoek dat 85% van de Nederlandse gemeenten slecht tot zeer slecht bestuurd wordt door de 4e macht (ambtenarij) Het is daarom van groot belang dat deze 85% van de Nederlandse gemeenten eens stevig worden doorgelicht door onafhankelijke registeraccountant en niet door hun huidige huisaccountant want die hebben kennelijk onvoldoende opgelet, gewaarschuwd en gecorrigeerd, zoals in Almelo. We hebben in Nederland wel een grote bek over Griekenland en vaak ook terecht doch we moeten ook eens een keer durven om onze hand in eigen boezem te steken en niet altijd met de grote wijsvinger naar het buitenland te wijzen. We zijn feitelijk ook Grieken, maar dan op lokaal niveau.

  2. Baronesse van Hepjeniks tot Plukmekaal Zu Bedelastaf schreef:

    Almelo is het uitgelezen voorbeeld van hoe het niet moet en van wanbeleid, vooral de grotere gevestige politieken partijen zijn debet aan dit wanbeleid, de heren en dames zitten al jaren vast
    geroest in het pluch Fortuin had het destijds goed gezien,het word de hoogste tijd dat de bezem door dit stoffige ambtenaar nest gaat.

  3. Reggie schreef:

    I love your site! 🙂

Leave a Reply