Partij Vrij Almelo
Dicht bij de burger
De bekergekte van Almelo

 

Heracles+Almelo+578

 

Driehonderd bussen staan klaar, in de supermarkten liggen honderdduizend blikken Heracles-bier en op straat wordt geen gesprek gevoerd waarin het woord bekerfinale niet valt. Almelo maakt zich op voor de belangrijkste wedstrijd in de historie van Heracles.

In de stad waar normaal gesproken alleen de stoplichten voor leven in de brouwerij zorgen, zijn het nu eens niet rood, oranje en groen die de klok slaan. Sinds de zinderende halve finale in Alkmaar tegen AZ (3-2 winst) maken zwart en wit de dienst uit.

In Almelo mag het dan niet verrassend zijn dat de telefoon van cabaretier Herman Finkers, het wandelende reclamebord van de stad, roodgloeiend staat. Dat is inderdaad het geval, verzekert zijn impresariaat. “Maar ik kan u vertellen dat Herman niets over voetbal gaat zeggen. Hij heeft er niets mee”, vertelt een man die de hoorn er snel weer op gooit.

Voor Finkers geldt het blijkbaar niet, maar voor de rest van Almelo is het aftellen begonnen. Zondagavond vanaf 18 uur, dan moet het in de Rotterdamse Kuip gaan gebeuren. Als het zover komt dat PSV wordt verslagen, blikte de zenuwachtige Heracles-voorzitter Jan Smit deze week op RTV Oost voorzichtig vooruit, “barst de hel in Almelo los. Je moet écht zorgen dat je zondag wint. Dan staat heel Almelo op z’n kop.”

Gekkenzooi
De vreugde zal bij het winnen van de KNVB-beker grote vormen aannemen, maar het gekkenhuis is voor de wedstrijd al losgebarsten. Of zoals Nico van Roozendaal (66), beheerder van het café van supportersvereniging Hart voor Heracles, het in onvervalst Twents zegt: “Almelo is een ‘gekkenzooi’ op het moment. Ie-de-reen praat alleen over zondag. Het is compleet gekkenwerk. Bij het stadion is het stampvol op de parkeerplaats. Iedereen wil nieuwe supportersartikelen die er speciaal voor de bekerfinale zijn.”

Dat kan marketing manager Martijn van der Lee beamen. Want niet alleen de door Grolsch geproduceerde ‘Wij zijn Heracles’-bierblikken worden volop verkocht. Shirts, shawls, petjes, vaantjes: alles vliegt “als warme broodjes over de toonbank”, vertelt Van der Lee.

Met een beetje mazzel, zegt hij, ontvangt de fanshop deze week dagelijks evenveel bezoekers als op de open dag, van oudsher dé dag waarop er ladingen Heracles-artikelen worden verkocht.

Goodwill
Het is Van der Lee niet ontgaan dat het spelen van de bekerfinale de club geen geld oplevert, maar onderaan de streep juist geld kost. Het vervelende gevolg van de premies die aan trainers en spelers worden uitgekeerd, de kosten van de kaarten voor sponsors, relaties en personeelsleden, en van het parkeergeld van de 300 supportersbussen die in Rotterdam per voertuig 60 euro moeten neertellen.

Een financiële strop dus, maar een kniesoor die daar op let, vindt Van der Lee. “Het bereiken van de finale geeft een gigantische boost aan de club. We kweken enorm veel goodwill hiermee. Een betere reclame- of pr-stunt is er niet.”

Van Roozendaal vertelt vanuit het supporterscafé: “Er gaan 17.500 Heracles-fans naar de wedstrijd. Dat is het dubbele van wat er hier in het stadion kan: 8.500. We hopen nu dat velen straks ook de gang maken naar het nieuwe stadion. Dat gaat 15.500 stoelen bevatten.”

De bekerfinale heeft een enorme logistieke operatie in gang gezet. Supporters die zondag niet meereizen naar Rotterdam, kunnen de wedstrijd samen in eigen stad zien. De gemeente Almelo plaatst op het Amaliaplein en het Centrumplein grote beeldschermen.

Uitzwaaien
De selectie van trainer Peter Bosz vertrekt zaterdag al. Heracles heeft voor de supporters een ‘uitzwaaimoment’ georganiseerd bij het eigen Polmanstadion en langs de Weezebeeksingel. Nico van Roozendaal gaat daar niet tussen staan. Hij zegt het niet hardop, maar het gegrinnik maakt duidelijk dat hij daar als zestiger niet veel voor voelt.

Zoals het een Tukker betaamt, blijft ook Van Roozendaal nuchter. Jazeker, hij kan nog prima slapen. Last van zenuwen heeft hij niet. “Moet u luisteren: ik ben 66, ken het wel een beetje. Een paar jaar geleden zijn we kampioen (in de Jupiler League, red.) geworden. Dat was ook sensationeel.” Na een korte stilte geeft hij toe: “Maar ja, dit is toch wel héél apart, ja.”

Pet op, das om
Als de Almelose droom uitkomt, volgt maandag een huldiging en maken de spelers een rondrit door de stad. Maar voorlopig blijft het nog nagels bijten. Van Roozendaal is er in ieder geval bij in De Kuip. Met Heraclespetje op het hoofd en een Heraclesdas om de nek. In het typische accent klinkt het: “En een dikke jas, want het schijnt wat ‘killig’ weer te worden.” Blikje bier erbij ook? “Dat zit erin ja”, lacht hij. “Maar niet te veel natuurlijk: gewoon lekker.”

Bron: BNR

 

HERACLES ALMELO KAMPIOEN VAN NEDERLAND 1941  

TOEN WAS HERACLES NEDERLANDS KAMPIOEN door aan de Bornsestraat PSV met 6-1 te verslaan.

  
 
Meldingspictogram

 

Stem of voeg toe aanUitleg over het gebruik van deze icons :  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op GeenRedactie Plaatsen/stemmen op Digg Toevoegen aan Symbaloo Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Voeg toe aan je Facebook-profiel Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Plaats dit bericht op Twitter

1 Comment to “De bekergekte van Almelo”

  1. Irene schreef:

    Laten we hopen dat Heracles wederom PSV met 6-1 verslaat !……..

Leave a Reply