
Oude stadhuis gemeente Almelo (foto Partij Vrij Almelo)
De mondelinge vragen die de Partij Vrij Almelo tijdens het vragenhalfuurtje op dinsdagavond 12 februari 2019 wilde stellen is door de vice-voorzitter van de Raad afgewezen omdat deze vragen niet actueel zouden zijn. Wij zijn het daar niet mee eens en hebben een ambtenaar bereid gevonden deze vragen alsnog te beantwoorden.
Oud- wethouder Johan Andela was begin 2016 heel trots op het nieuwe stadhuis, waarvan hij de bouw grotendeels voorbereidde en begeleidde. Maar Andela vertelde er bij dat het oude gebouw wat hem betreft geen dag leeg mocht staan nadat de gemeente verhuisde naar het nieuwe onderkomen op 30 maart 2015. Tot op de dag van vandaag staat het gebouw er verlaten bij. Hadden we toen maar direct de knoop doorgehakt want dan had er nu een prachtig TMZ gebouw gestaan voor mensen die hulpbehoevend zijn en graag in de binnenstad willen wonen.
Vragen schriftelijk beantwoord op 14 februari 2019
Vraag 1.
We leven nu in 2019, waarom is er nog steeds niet begonnen met de nieuwbouw?
Antwoord:
Omdat de voorbereidingen tot herontwikkeling nu in een vergevorderd stadium zijn zal medio maart voor geïnteresseerden en raadsleden een informatieavond worden gehouden.
Vraag 2.
Is het oude stadhuis nog steeds in eigendom van de gemeente?
Antwoord:
Ja, het bestemmingsplan loopt tot medio september waarna de verkoop een feit is en met de bouw kan worden begonnen.
Vraag 3.
Heeft de asbest problematiek iets te maken met de late ontwikkeling van het oude stadhuis?
Antwoord:
Nee, uit het asbestinventarisatierapport blijkt op welke plekken in een gebouw asbesthoudende materialen zitten. Bepaalde asbestverdachte materialen zijn algemeen bekend en worden vaak snel herkend.
Vraag 4.
Is het asbestonderzoek uitgevoerd door een gecertificeerd asbestinventarisatiebureau?
Antwoord:
Dat is de vraag. Soms zitten de materialen op onverwachte plaatsen of kan alleen een deskundige ze herkennen. Soms worden ze pas zichtbaar tijdens destructief onderzoek of tijdens de renovatie.
Vraag 5.
Zo niet, wie draait er dan op voor de meerkosten van de omvangrijke asbestverontreiniging, die geraamd is op zeven ton?
Antwoord:
De koper heeft een verklaring ondertekent dat hij/zij de meerkosten voor zijn rekening neemt.
Reactie PVA:
De aanwezigheid van asbest levert bij verkoop van een gebouw niet altijd een gebrek op in de zin van de wet. In oudere gebouwen zijn vaak veel asbesthoudende materialen gebruikt. Daarop dient een koper bedacht te zijn. Hoe gevaarlijk dit in een concreet geval is, hangt af van de gebruikte asbesthoudende materialen en de manier waarop deze materialen verwerkt zijn. Met name zogenaamde niet hecht-gebonden asbest (asbest waarvan de vezels gemakkelijk kunnen loslaten) kan gevaar opleveren voor de gezondheid.
Om aanspraak te maken op ontbinding van de koopovereenkomst of op schadevergoeding, moet de koper een beroep doen op ‘non-conformiteit’. Hierbij is onder meer van belang:
- wat partijen in de koopovereenkomst zijn overeengekomen;
- welke informatie de verkoper heeft verstrekt;
- of de koper voldaan heeft aan zijn zogenaamde onderzoeksplicht
(Koper bekend met asbest in het gebouw; verkoper toch aansprakelijk voor schade).
Vraag 6.
Wat zijn tot nu toe de gemeentelijke kosten in verband met de lange leegstand?
Antwoord:
De kosten zijn voor rekening van de koper.
Vraag 7.
Is op dit moment al bekend wanneer nu eindelijk wordt begonnen met de bouw?
Antwoord:
Als alles volgens plan verloopt zal medio oktober met de bouw worden begonnen.
Partij Vrij Almelo (PVA)


Facebook
Twitter