Partij Vrij Almelo
Dicht bij de burger
Dodenweg N36 wordt slechts gedeeltelijk aangepakt
Categories: Zonder rubriek

Harry de Olde (PVA) samen met Hart van Nederland op dodenweg N36

N36 is een dagelijkse route voor veel mensen. Bomen staan er niet direct aan de weg, maar druk is het zeker. Inhalen mag (nog steeds) op sommige plaatsen, maar is praktisch onmogelijk. Wij zien geregeld idioten die het weer proberen, hoewel het volstrekt zinloos is als het al lukt. Je schiet geen meter op en soms gaat het weleens goed fout en dat resulteert in een uurtje vegen. Veel dodelijke slachtoffers, maar weinig die er zelf geen schuld aan hadden. Maar helaas nemen ze vaak wel onschuldige mensen mee.

N36 van Almelo naar Ommen

Deze drukke rijksweg heeft 1 rijbaan met 2 rijstroken. Die rijstroken zijn nu nog gescheiden door een groene streepmarkering voor autowegen. Op de N36 gebeuren veel ernstige ongevallen, waarvan een deel frontale botsingen zijn. Inmiddels is er 115 miljoen euro beschikbaar gesteld om de veiligheid op de N36 verder te verbeteren, met een fysieke rijbaanscheiding op een deel van de weg. De fysieke rijbaan houdt in dat er een vangrail in de middenberm komt. Ook wordt aan beide zijden van de weg de berm verbreed tot 10 meter breed waarin zo min mogelijk obstakels (zoals kasten, palen, bomen, etc.) staan.

Gesprek met medewerkers van Rijkswaterstaat in Erve Pezie

De Partij Vrij Almelo was aanwezig op de informatiebijeenkomst op woensdag 18 september bij Erve Pezie te Almelo waar we het gesprek aangingen met medewerkers van Rijkswaterstaat. Volgens de meest recente planning van de provincie Overijssel kan het zeker nog vier jaar duren voor er eindelijk begonnen wordt met de noodzakelijke werkzaamheden aan de N36. Het is binnen het beschikbare budget niet mogelijk om de gehele N36 hiervan te voorzien. Daar zou op dit moment nog geen geld voor zijn. Toch was het één van de prioriteiten van het voormalige kabinet. 

Dit betekent dus voor ons dat verder uitstel van de definitieve aanpak van de dodenweg N36 voor de Partij Vrij Almelo onaanvaardbaar is. Want de N36 in Overijssel behoort tot één van de gevaarlijkste wegen van Nederland. Voor optimale aanpak ‘dodenweg’ N36 is 200 miljoen méér nodig dan de beschikbare 115 miljoen. De verantwoordelijkheid voor deze rijksweg ligt bij het Rijk.

Ronald Groothedde (PVA) op informatiebijeenkomst Erve Pezie

Men kan een voorbeeld nemen aan Zweden waar je gewoon gedeelten hebt waar je in kan halen op langzaam verkeer. Dan krijg je dit ook niet. Dus 3 baans autowegen! Een 2+1-weg of tweestrooksweg met inhaalstroken is een weg met drie rijstroken, waarbij de ene richting één rijstrook en de andere richting twee rijstroken heeft. De middelste rijstrook wisselt elke 1000 tot 2000 meter van richting door zogeheten wisselpunten, waardoor weggebruikers voor deze betreffende afstand de mogelijkheid hebben om andere weggebruikers veilig in te kunnen halen, zonder dat ze tegemoetkomend verkeer tegenkomen. 

Het is inmiddels een lange traditie geworden om Den Haag daarvoor te porren ondanks dat er miljarden aan wegenbelasting binnenkomen. Daarvoor mogen we toch wel een stukje veiligheid verwachten.

Harry de Olde

Wanneer wordt dodenweg N36 aangepakt?

Foto’s Partij Vrij Almelo

Stem of voeg toe aan:

Comments are closed.