Partij Vrij Almelo
Dicht bij de burger
Steeds meer (kleine) ondernemers cq burgers van Almelo stappen naar de rechter
Categories: Zonder rubriek

Het bedrijf All Inn Containers

Conflicten tussen burgers, ondernemers en gemeenten ontaarden steeds vaker in een verbeten juridische strijd die soms jaren kan duren. Maar veel burgers hebben niet de financiële middelen om lang te strijden tegen de overheid, die blijkbaar onbeperkt kan procederen met steun van het ambtenarenapparaat. Als je iets gedaan wilt krijgen, moet je door een muur van procedures, formulieren, regelingen en toetsingsmethoden. Stalen zenuwen moet je hebben wanneer je in conflict bent met de gemeente. Ieder jaar worden duizenden juridische geschillen uitgevochten tussen burgers en de overheid. Zo ook in de gemeente Almelo.

Zaken doen met de gemeente Almelo is dus blijkbaar ook niet de goede optie. Veel Almelose burgers krijgen dat vroeg of laat door. De kloof tussen burger en politiek is al jarenlang onderwerp van discussie. Maar de kloof die minder aan bod komt, is de kloof tussen politiek en ondernemers. Ondernemen en politiek lijken vaak twee gescheiden werelden met een hoge muur er tussen. Wij vinden dat  raadsleden en wethouders vaker in de keuken moeten gaan kijken waar de problemen zich afspelen. Door ter plaatse kennis met elkaar te maken ontstaat er vaak ook meer begrip voor problemen waar een ondernemer mee zit. Onze fractie zal blijven opkomen voor helderde, duidelijke en eerlijke taal, die elke burger en ondernemer in onze gemeente verstaat en begrijpt.

All-Inn Containers

Om de aanliggende bedrijven Van den Bosch (beton) en Kroon Oil meer ruimte te bieden, heeft de gemeenteraad op 20 december 2016 besloten om de tweede insteekhaven op het Dollegoor grotendeels te dempen. Beide bedrijven willen uitbreiden en hebben daarvoor grond nodig. Dat zou betekenen dat voor All-Inn Containers, dat ook aan de insteekhaven ligt en gespecialiseerd is in de handel en productie van containers, dat transport over water voor dit bedrijf wordt geblokkeerd. Het bedrijf is daar fel op tegen dat de haven wordt gedempt. Begrijpelijk!!!! Transport over water is veiliger, goedkoper en milieuvriendelijker dan met vrachtwagens over de weg. Zo is het containervervoer over het algemeen een stuk voordeliger per binnenvaartschip. Daarnaast zijn er op de waterwegen geen files. Ook met één container loont het al om deze per schip te vervoeren.

Inbreng Partij Vrij Almelo, raadsvergadering 20 december 2016

Voorzitter:

Het toegenomen maatschappelijk en economisch belang bij vervoer over water geeft steeds meer de voordelen aan van het vervoer over water. Niet alleen de transportkosten maar ook het ontlasten van het vervoer over de weg. Deze woorden komen niet alleen van de indiener van de zienswijze All-in Containers maar ook van één van de grootste transportondernemers die Almelo rijk is, de firma Bolk.

U geeft zelf aan dat vervoer over water gestimuleerd moet worden vanwege betere milieuprestaties, om aan lagere uitstoot van CO2 te voldoen. Dit gebeurt nu ook al op het XL Businesspark Almelo. Waarom moet dan nu de tweede insteekhaven gedempt worden?

All-in Containers maakt in toenemende mate gebruik van het laden en lossen via een aangemeerd schip vanaf zijn perceel. De heer Nijhuis geeft aan hier foto’s van te hebben en deze ook te hebben laten zien tijdens de hoorzitting. Waarom staat er dan in het verslag dat de heer Nijhuis geen foto’s beschikbaar had tijdens de hoorzitting? Wordt de raad wel goed geïnformeerd?

U weet dat All-in Containers een groeiend bedrijf is. Veel container vervoer gaat in de toekomst over het water, vandaar dat het behoud van de insteekhaven van groot commercieel belang is voor dit bedrijf.

Het dempen van de 2-de insteekhaven zou volgens u noodzakelijke zijn om tegemoet te komen aan de uitbreidingsmogelijkheden van Van den Bosch Beton in verband met werkgelegenheid. Van den Bosch Beton B.V. heeft de grond nodig voor opslag en voor het drogen van beton. Dit heeft niets met werkgelegenheid te maken. Daar zijn zeker andere oplossingen voor zoals er aan de overkant nog een groot stuk grond is waar niets mee gedaan wordt. Wij vragen ons af waarom hier nooit naar gekeken is.

De Gemeente Almelo heeft de overdracht van het recht van erfpacht en de verkoop van de betreffende percelen aan Van den Bosch Beton B.V. aangeboden. Wij zijn van mening dat dit in strijd is met de algemene beginselen van behoorlijk bestuur, waaronder het verbod van willekeur. All-Inn Containers heeft de huidige bedrijfslocatie in juli 2007 gekocht en heeft toen al die tijd gevochten om de erfpacht te krijgen omdat de percelen grond eigenlijk bij All-in Containers behoren (zie tekening). All- In Containers is van deze transactie nooit op de hoogte gesteld door de gemeente Almelo. Hiermee wordt dus direct de schijn van partijdigheid gewekt. All-In Containers wilde de erfpacht altijd al hebben wegens laden en lossen van schepen.

De toekomst van het goederenvervoer ligt op het water. Het ontlast het wegennet en levert een belangrijke bijdrage aan de bereikbaarheid en economie. De voordelen van vervoer over water liggen vooral bij de totale kosten en bij de betrouwbaarheid. De kosten zijn meestal lager dan voor wegtransport, en de betrouwbaarheid is groter omdat schepen niet in de file komen. Dat maakt een meer nauwkeurige planning mogelijk. Daarnaast speelt het milieuaspect. Met vervoer over water is de uitstoot van CO2 lager. Wij zullen tegen het voorliggende plan stemmen.

Dank u.

Wij betreuren het ten zeerste dat steeds meer (kleine) ondernemers cq burgers van Almelo naar de rechter moeten stappen als zij het oneens zijn met een besluit van de gemeente Almelo, en de wijze waarop de besluitvorming heeft plaatsgevonden.

Gezien de actuele ontwikkelingen rondom de kwestie van het voorgenomen dempen van de 2e insteekhaven is ons standpunt verwoord in de raadsvergadering van 20 December 2016,  onverminderd van toepassing en niet alleen inhoudelijk nog zeer valide; maar ook een ijkpunt inzake een transparante en open overheid, die de moed heeft over haar eigen bestuurlijke schaduw uit het verleden te springen.

Een heroverweging van argumenten en overwegingen die destijds ten grondslag lagen aan de genomen besluitvorming zou in onze optiek wenselijk en de facto ook noodzakelijk zijn, waarbij niet uitgesloten kan worden dat een feitelijke herinventarisatie tot een andere uitkomst leidt, die in grote mate aansluit bij het standpunt dat de Partij Vrij Almelo reeds in 2016 kenbaar heeft gemaakt.

Directeur/eigenaar René Nijhuis van All-In Containers

Foto’s, Partij Vrij Almelo

https://www.tubantia.nl/almelo/demping-insteekhaven-dollegoor-in-almelo-stap-dichterbij~aa852736b

https://www.tubantia.nl/almelo-e-o/all-in-containers-beraadt-zich-op-stappen-tegen-almelo~a59ab75c

https://www.tubantia.nl/almelo/bedrijf-raakt-kade-kwijt-door-dempen-almelose-insteekhaven-maar-krijgt-geen-cent-schadevergoeding~a9f6a694

Stem of voeg toe aan:

Comments are closed.