
Prikbord nr 948 (jan III)
Door de eeuwen heen hebben Nederlanders zich ontberingen en opofferingen getroost om het land in betere staat aan de volgende generatie over te dragen. Om democratie, vrijheid en een nationaal saamhorigheidsgevoel te bewerkstelligen ondanks religieuze of etnische verschillen. Die taak geldt ook voor onze generatie. Wij zijn nu de rentmeesters. Dat betekent dat we willen behouden wat Nederland tot eer strekt en tegelijkertijd de kansen benutten om zich verder te ontwikkelen als een veilige, leefbare en welvarende samenleving te midden van de andere volken.
Het was in het bijzonder aan Pim Fortuyn te danken dat de interesse van gewone mensen voor de toekomst van ons land en voor de politiek sterk is toegenomen. Voor korte tijd leek het erop dat dankzij deze talentvolle man de mening van de burgers opnieuw weerklank vond bij de bestuurders en dat de ‘werkvloer’ weer invloed kon uitoefenen op de gang van zaken in het land, zonder tot stakingen over te gaan. De onopgeloste kwesties betreffende het leven van alledag kwamen eindelijk op de politieke agenda te staan.
De onvrede over de situatie in ons land blijft namelijk groot. Het is echter goed om te beseffen dat het huidige Nederland als een momentopname moet worden gezien in de ontwikkeling van westerse soevereine staten. Onze nationale geschiedenis kent veel roerige tijden en kenmerkt zich door voortdurende veranderingen. Ook de huidige toestand zal eindig zijn. Daarom is de vraag die we ons het best kunnen stellen: In welke richting willen wij dat ons Nederland zich ontwikkelt en hoe kan dit met politieke middelen worden bereikt?
Regelmatig plaatsen wij (met toestemming) politieke analyses van de kolonel op onze website:
Duitse AOW
Het Duitse staatspensioen staat onder druk, omdat dit geheel door de werkenden moet worden opgebracht. Dat dit niet langer kan, omdat er in het verleden meer dan 7 werkenden tegenover een gepensioneerde stonden en over 10 jaar slechts 2 – volgens wetenschappers en financiële experts – wordt door de SPD-minister glashard ontkend. Zo kennen we politiek links weer; vlak voor de verkiezingen niet willen toegeven dat er straks wordt getornd aan de ‘Rente’ doordat ook de staatskas leeg raakt.Overigens zou momenteel slechts 4% van de Duitse gepensioneerden onder de armoedegrens moeten leven. Dit getal is ongeloofwaardig, of de armoedegrens ligt daar heel laag, gezien de toenemende inflatie en het daarbij afnemende vrij besteedbare inkomen. Waar dat toe leidt, is ook hier zichtbaar in onder meer de leegstand van winkels.
Eindhoven
Indien de Technische Universiteit Eindhoven de recente ‘hack-poging’ wellicht heeft kunnen neutraliseren, waarom is het dan niet mogelijk om binnendringen te voorkomen? Want het mag waar zijn dat een (technische) universiteit vele toegankelijke ‘applicaties’ in de computers heeft, maar die moeten toch even goed worden beveiligd als de geheime programma’s. Of zijn die ook niet voldoende beveiligd, gezien de naar verluidt wereldwijde reacties na de chantage-hack destijds bij de universiteit van Maastricht?Sommige deskundigen menen dat het ‘slechts’ een ddos-aanval was, waarbij computersystemen door criminelen met miljoenen berichten uit duizenden – al dan niet gehackte – computers kunnen worden bestookt en tijdelijk lamgelegd. Ook in dat geval zal vooraf een hack- of infiltratiepoging hebben plaatsgevonden om de beveiliging van de systemen te testen en naar verluidt de kwetsbare computers en laptops eveneens te gebruiken als ‘stoorzender’. Dit zou verklaren waarom er kennelijk geen sprake was van een chantage-hack en sommige subsystemen vrij snel weer beschikbaar kwamen. Maar wie hier achter zit en wat het oogmerk is geweest van de aanval blijven dan een raadsel.
Goede voornemens
Premier Schoof heeft goede voornemens uitgesproken voor 2025; het kabinet gaat dit jaar ‘leveren’. Wat er op zijn lijstje staat is echter niet duidelijk; in ieder geval nog niet de aanpak van XR. Er blijft genoeg over, maar daarvoor moet eerst de verstandhouding met het NCS verbeteren.Het zou al mooi zijn als er vooral NSC-punten van het coalitie-akkoord worden gerealiseerd, dan kan het kabinet zich warmlopen voor de rest.Want het gestuntel rond minister Faber bewijst dat eerst de wetgeving moet worden aangepast voordat praktische maatregelen de Eerste Kamer, Raad van State of rechter kunnen passeren. Daarover heeft men al een jaar kunnen nadenken; ook bij de VVD. Maar nu schrijven ministers aan de Kamer dat er een wetswijziging nodig is om XR te bestraffen. Huh, na 40 overtredingen van de Wegenverkeerswet, verzet tegen de politie, illegale demonstraties en niet tonen van ID-bewijs is men nog niet verder gekomen? Net als destijds bij de antikernwapensdemonstraties hier en de antikernenergiedemonstraties in Duitsland. En van de acties tegen SHELL-stations, nertsenfarms, militaire vliegvelden, bomenkap, boortorens en tegen uitzetting van illegalen ook niets geleerd? Of van de gewelddadige protesten tegen kraakpandontruiming, Israël en tegen het weigeren van Turkse politici en van antiwesterse imams? Zelfs criminele ‘kampers’ en ander tuig konden ongestraft branden stichten, omdat ze hun zin niet kregen of de (lichte) straffen niet vreesden. Maar nu pas zou na tientallen jaren de conclusie zijn dat onze wetgeving niet deugt… In welke laffe ‘rechtsstaat’ leven wij eigenlijk?
Miljarden voor Kaag?
Mevrouw Kaag is precies de juiste persoon om 100 miljard voor de wederopbouw van Gaza in te zamelen; te beginnen bij Iran en de VN.Over de besteding van dat geld hoeven we ons geen illusies te maken;haar bekwaamheid om met geld te smijten heeft ze als minister van Financiën al bewezen. Bovendien valt de vrezen dat Nederland nu gewoon doorgaat met de betaling van de ‘Hamas-salarissen’. Want Den Haag schrikt alleen over de onthulling van schandalen als het over immigratie gaat; dan mag een onderzoeksrapport niet worden verspreid. Hoeveel onderzoeken van de Algemene Rekenkamer moeten er eigenlijk geheim blijven?
Oranjewinter
(klein leed)Het tv-programma Oranjewinter doet in schunnigheid niet onder voor Vandaag Inside. Presentatrice Hélène H. noemde voorts het Nieuws van de Dag incident met journalist Wierd Duk, ‘spannende’ tv. Iedere fatsoensnorm ontbreekt. Hans Kraay heeft terecht bedankt voor een eigen plaats aan tafel.
Raad van State
De RvS meet zich steeds meer de rol van rechter aan in plaats van advies- en toetsingsorgaan met politieke benoemingen. Sommigen hebben het zelfs over de ‘hoogste rechter’, maar dat is toch echt de Hoge Raad en in bijzondere gevallen het Europese Hof. Het wordt dan ook tijd om de taakstelling van de RvS duidelijk te omschrijven; zo niet in te perken.Service (klein leed)Een bedrijf dat Financiële Service aanbiedt, stort al enige tijd bedragen op de bankrekening van een kleinzoon. Toen de (kleine) bedragen werden ontdekt, nam men aan dat dit een nummerfout betrof die vanzelf zou worden hersteld. Maar toen er een storting van meer dan € 1000 plaatsvond, werd het tijd om het bedrijf hierop de wijzen. De mevrouw van de Klantenservice meende echter dat het niet kon en verwees naar een computer met de naam ‘chatbox’ waar het verhaal dan maar moest worden gemeld. Die ‘service’ verlenen wij echter niet: ongevraagd geleverde goederen werden vroeger eigendom van de ontvanger. Nu het om geld gaat mag de benadeelde zelf actie nemen.
Telegraaf
(klein leed)Ik zal helaas aan een nieuwe bril moeten, want het (te) kleine lettertype van de Telegraaf wordt nagenoeg ‘onleesbaar’. Is het niet beter om op inkt te bezuinigen door minder (sport)tekst?
Verkeersontregelaars
(klein leed)In Amsterdam is het rond het centrum een chaos door wegwerkzaamheden. Zonder enige waarschuwing op de richting- en routeborden worden wegen afgesloten, met tijdens duisternis een aantal verkeers(ont)regelaars met rood-verlichte ‘stokken’. Of die daarmee aan de wettelijke voorschriften voldoen weet ik niet, maar dat is ook niet belangrijk, want ze zwaaien er alleen mee. Niet om het verkeer te leiden, want de meesten komen niet uit Amsterdam en hebben geen flauw benul van de alternatie route om een bepaalde bestemming of S-route te bereiken. Neen, hun taak is vooral om (brom)fietsers tegen zichzelf te beschermen; ongeacht of die weten wie er voorrang heeft, wat voor hen de juiste route is (tussen de omgeleide auto’s in?) en of het buitenlanders zijn, die de stad ook niet kennen in het donker en de handgebaren evenmin begrijpen. Om die redenen zou men een zeer duidelijke bewijzering verwachten van de omleidingsroutes die daardoor wel extra druk worden en vertragingen opleveren. Maar dat gebeurt niet, zodat het verkeer onverwachte afslagen neemt, afhankelijk van de kennis van de plaatselijke situatie, de (verboden) bediening van de navigatie tijdens het rijden of de ‘gokverslaving’, en tevens van de aansturing van de verkeerslichten. Ik ken weinig steden waar afslaand autoverkeer en rechtdoor gaand fietsverkeer tegelijk groen licht krijgen; zou dit de echte reden zijn van die 30 km beperking in de binnenstad? Of maakt dit gewoon geen verschil, gelet op de attitude van Amsterdamse fietsers en fatbike-berijders? U weet wel; die zonder helm en met opgestoken middelvinger; zigzaggend over de kruising racen. Neen, niet alleen lichtgetinten. Intussen kost het automobilisten soms een uur vertraging om in de spits de stad binnen- of uit te rijden.Overigens ben ik als geboren Amsterdammer te dom geworden voor deze stad met schaarse straatnaamborden en peperdure parkeergarages. Want anders had ik geweten dat er naast een afslag Slotervaart ook een afslag Slotermeer is…Tja, je kunt ook niet alles kwijt op een verkeersbord.; zelfs niet als een eenmalige verwijzing naar een bepaalde S-route in de stad betrekking heeft op een weg die twee kilometer verderop ligt. Maar wel een uitgebreide – dus onleesbare – instructie, dat er in een bepaalde (spits)periode een bepaalde weg niet mag worden ingereden. Dat besef je pas na ontvangst van de bekeuring, want dat is in ieder geval goed geregeld. Dus voortaan ook maar op de fiets (met navigatie), want Amsterdam bij nacht is een schitterende stad waar kennelijk nog volop stroom beschikbaar is.
VS
Mensen die menen Amerika zo goed te kennen dat ze kritisch kunnen zijn over de verkiezing van Trump en daarbij zelf de gewenste reactie van ‘Europa’ formuleren, kennen Europa niet eens goed. Wat is er democratisch aan de benoeming van de ‘baas’ van de EU of de president van de ECB? En wat denkt men dat Europa op militair gebied kan presteren zonder de VS?Of hoe moet het verder met Iran, Rusland en China zonder de VS? Dit is geen zelfbewustzijn van de EU, maar zelfoverschatting. Bovendien laten we ons niet alleen regeren door de financiële wereld, tech-reuzen, energiebedrijven en de ambtenaren, maar kunnen zelfs geen ‘eigen’ wetten maken zonder toestemming van Brussel. Trump kan over 4 jaar worden weggestuurd, maar de EU helaas niet.
LEO J.J. DORRESTIJN


Facebook
Twitter