Schriftelijke vragen aan college B&W Almelo – Kopen op afbetaling

Almelo, 11 december 2024
Geacht college,
Nergens in Overijssel kampen verhoudingsgewijs meer huishoudens met problematische schulden dan in Almelo. Het percentage is bovendien voor het derde jaar op rij gestegen, blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Vooral de mogelijkheid tot uitgesteld betalen baart deskundigen veel zorgen. Mensen zouden erdoor verleid kunnen worden meer spullen te kopen die zij zich eigenlijk gezien hun inkomenspositie niet kunnen veroorloven. Daarnaast kunnen mensen die al schulden hebben en in een betalingsregeling zitten, via uitgesteld betalen schulden blijven opbouwen, wat resulteert in een onwenselijke vicieuze cirkel. Mogelijk gaat de reeds gangbare praktijk van kopen op afbetaling bij online aankopen, nu ook laagdrempelig worden ingevoerd in de winkelstraten van Almelo bij fysieke aankopen.
De Partij Vrij Almelo maakt zich hier ernstig zorgen over, omdat dit de drempel om in de schulden terecht te komen nog verder verlaagd. Specifiek in dit geval vragen wij aandacht voor jongeren en (kwetsbare)mensen die al schulden hebben, omdat men zo veel te gemakkelijk (verder) in de problemen kan komen. Ook landelijk is dit onderwerp al besproken en zijn er zorgen geuit in de Tweede Kamer. Alhoewel de Tweede Kamer onlangs een motie aannam om buy now, pay later in fysieke winkels te verbieden reageerde staatssecretaris Teun Struycken (Rechtsbescherming) dat hij deze motie vanwege Europese regels en richtlijnen niet tot uitvoer kan brengen.
Als Partij Vrij Almelo richten wij dan ook de volgende vragen aan het college:
Vraag 1: Heeft u al enig beeld of er in Almelo fysieke winkels zijn die van plan zijn om ‘kopen op afbetaling’ aan te bieden, of dat wellicht al doen?
Vraag 2: Is het college zich bewust van de risico’s van het ‘kopen op afbetaling’ voor diverse kwetsbare doelgroepen zoals minderjarigen en mensen met schulden?
Vraag 3: Worden er vanuit het college al acties ondernomen om inwoners te beschermen tegen het aanbieden van laagdrempelige, maar vaak dure leningen?
Ziet het college het als haar taak om door bijvoorbeeld publiciteits- of voorlichtingscampagnes burgers proactief te informeren over de gevaren van uitgesteld betalen, indien invoering daarvan op lokaal niveau geschiedt?
Vraag 4: Bent u bereid verdere acties te ondernemen, bijvoorbeeld door het maken van afspraken of sluiten van een convenant hierover met winkeliers?
Vraag 5: Zo ja, hoe bent u van plan dit te gaan doen?
De Partij Vrij Almelo ziet de vragen graag beantwoord.
Namens de PVA fractie
Harry de Olde
Beantwoording raadsvragen PVA fractie over asielopvang

Almelo, 27 september 2024
Geacht College,
De gemeente Almelo voldoet ruimschoots aan haar taakstelling voor opvang asielzoekers, waarom er dan nog meer opgevangen dienen te worden is voor de Partij Vrij Almelo niet inzichtelijk. Al geruime tijd wordt er verwezen naar een nationale noodsituatie en een beroep op de barmhartigheid van Almelo. Er dient echter volgens ons serieuzer naar het opnamevermogen en het draagvlak van de burger in onze gemeente versus een al dan niet politiek beroep uit Den Haag gekeken te worden. Kortom: De Partij Vrij Almelo pleit ervoor nu de deur op slot te doen voor extra opvang, en niet meer op zoek te gaan naar extra locaties en opvang. In de gemeente Almelo wordt nu al het grootste AZC van Nederland gerealiseerd, en zoals aangegeven, is al ruimschoots aan het gevraagde quotum voor lokale opvang voldaan.
We stellen dan ook ten aanzien van dit onderwerp de volgende vragen ter beantwoording:
Almelo, 23 oktober 2024
Behandeld door S. Delfos
Geachte heer De Olde,
Namens de fractie PVA heeft u op 27 september jl. schriftelijke vragen gesteld aan het college over ‘opvang van asielzoekers’. Middels deze brief beantwoordt het college deze vragen.
Vraag 1.
Heeft het COA de gemeente Almelo benaderd om opnieuw asielzoekers op te vangen? Zo ja, hoe luidde concreet hun verzoek, wat was hierop uw antwoord en kan dit verzoek en uw respons aan de gemeenteraad ter beschikking worden gesteld?
Antwoord:
De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid en de Commissaris van de Koning van Overijssel hebben Almelo gevraagd opnieuw een locatie beschikbaar te stellen voor tijdelijke opvang van asielzoekers. Zie hierover de bijgaande brieven.
Vraag 2.
Bent u het met ons eens dat opvang van nieuwe asielzoekers in Almelo onverantwoord is o.a. omdat we al meerdere opvanglocaties hebben. Zo nee, waarom?
Antwoord:
Nee. Het college is van mening dat dit past in het streven van de gemeente om naar draagkracht en naar rato een bijdrage te leveren aan het opvangen van verschillende doelgroepen. En het college blijft landelijk en regionaal aandacht vragen dat er gemeenten zijn die niet naar rato een bijdrage leveren.
Vraag 3.
Veel asielzoekers komen uit veilige landen, zij maken weinig tot geen kans op een verblijfsvergunning maar gaan desondanks niet weg, waarna zij in de anonimiteit of deels in de criminaliteit kunnen belanden. Waarom zitten er ook veilige landers in het Almelose AZC en hoeveel waren er dat sinds begin dit jaar?
Antwoord:
Het college bepaalt niet welke vluchtelingen asiel aanvragen in Nederland en waar deze geplaatst worden. Het COA voert deze wettelijke taak uit en gemeenten stellen locaties beschikbaar. Het AZC in Almelo vangt al vele jaren asielzoekers op uit verschillende landen. Er is geen specifieke reden waarom er wel of geen veilige landers in het AZC worden opgevangen. De gemeente beschikt niet over cijfers m.b.t. het aantal veilige landers.
Vraag 4.
Vindt u ook dat dit extra redenen zijn om geen asielzoekers meer in onze stad op te vangen? Zo nee, wat zijn dan de redenen om extra asielzoekers in onze stad op te vangen; graag een onderbouwing van de argumenten en afwegingen van het College in deze en kunnen deze op korte termijn verstrekt worden?
Antwoord:
Nee. De reden om wel tijdelijk extra asielzoekers op te vangen is gelegen in het feit dat op alle gemeenten een beroep wordt gedaan om bij te dragen aan het ontlasten van Ter Apel en om de doorstroom te bevorderen van statushouders die ten onrechte nog in AZC’s verblijven. Dit in samenloop met de omstandigheid dat de gemeente over een nieuwe locatie kan beschikken waar tijdelijk een beperkt aantal (noodopvang)plekken gerealiseerd kan worden.
Vraag 5.
Op dit moment zegt het College verder te willen gaan met extra opvang op vrijwillige basis. Wie heeft de definitieve stem in deze procedure, Raad of College?
Antwoord:
Het college is verantwoordelijk voor het aanwijzen van locaties voor opvang; de raad heeft een verantwoordelijkheid ten aanzien van bestemmingsprocedures. In dit geval gaat het om het aanwijzen van een tijdelijke opvanglocatie. Zoals ook tijdens het politiek beraad d.d. 24 september jl. is toegelicht, wordt uw raad betrokken in het kader van de buitenplanse omgevingsplanprocedure (BOPA). Daarnaast kan zich de situatie voordoen dat het nodig is om te voorzien in crisisnoodopvang. In die situatie is de burgemeester bevoegd om een tijdelijke locatie aan te wijzen.
Vraag 6.
Is het college met de Partij Vrij Almelo eens dat het uitgangspunt in het overleg moet zijn dat het aantal opvangplekken voor asielzoekers in Almelo drastisch naar beneden zal moeten gaan? Zo niet, waarom niet?
Antwoord:
Nee. Doel van het college is niet om de asielopvang drastisch te verminderen. De opgave blijft bestaan en het blijven nemen van verantwoordelijkheid hiervoor past daarbij. Wel hecht het college daarbij aan drie punten: De Bestuurlijke Overeenkomst met het COA geldt als norm: maximaal 398 reguliere plekken. Extra (noodopvang) plekken zijn altijd tijdelijk en op een bescheiden schaal. In de beoogde nieuwe Tijdelijke Gemeentelijke Opvang gaat het om 70 plekken. Landelijk en regionaal aandacht blijven vragen voor de belangrijkste reden waarom er een opvangprobleem is: dat niet alle gemeenten verantwoordelijkheid nemen voor hun aandeel.
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Almelo,
de secretaris, de burgemeester,
J.H. Dijkstra R.T.A. Korteland
Beantwoording schriftelijke vragen PVA over beperking arbeidsmigratie

Behandeld door D. Wensink
Geacht college,
Het nieuwe kabinet zal een zware dobber hebben aan het terugbrengen van de asielinstroom tot aanvaardbare proporties. Maar ook de beperking van arbeidsmigratie is een heikel punt. We moeten eerst kijken naar het onbenutte arbeidspotentieel, ‘voordat we naar arbeidsmigratie kijken’. Het aantal arbeidsmigranten in Nederland is de afgelopen jaren verviervoudigd.
In Almelo zitten ruim 2860 mensen om wat voor reden dan ook zonder baan. Dat zogenoemde ‘onbenut arbeidspotentieel’ ligt daarmee hoger dan gemiddeld in Overijssel. (cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek). In totaal zijn er in Almelo 4257 geregistreerde werkzoekenden, die geen werk hebben in loondienst. UWV april 2024 https://www.werk.nl/arbeidsmarktinformatie/dashboards/geregistreerde-werkzoekenden
Geachte heer De Olde,
Namens de Fractie Partij Vrij Almelo heeft u op 30 augustus jl. schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over ‘beperking arbeidsmigratie’. Met deze brief beantwoordt het college deze vragen.
Vraag 1.
Heeft u kennisgenomen van het bericht “40.000 inwoners, 4000 arbeidsmigranten” in het AD van 26 augustusjl. ? Lees hier verder (origineel bericht)
Antwoord:
Ja
Vraag 2:
Hoe reageert u op de conclusie dat het ‘ruime aanbod van goedkoop personeel’ ervoor zorgt dat bedrijven weinig prikkels voelen om te innoveren of arbeidsvoorwaarden te verbeteren?
Antwoord:
U verwijst naar een krantenartikel en citeert een conclusie. Het college kan deze conclusie in het aangehaalde artikel niet achterhalen. In algemene zin acht het college een dergelijke conclusie te ongenuanceerd. Arbeidsmigratie kent ontegenzeggelijk schaduwzijden, maar levert de Nederlandse economie ook voordelen op. In Almelo zijn de inspanningen van het gemeentebestuur juist op beide zijden gericht: het voorkomen en tegengaan van de nadelen en het bevorderen van de voordelen van arbeidsmigratie.
Vraag 3.
Bent het eens dat de baten van arbeidsmigratie vooral terechtkomen bij werkgevers en uitzendbureaus, terwijl de kosten bij de samenleving liggen?
Antwoord:
Nee, met deze stelling is het college het niet eens. Arbeidsmigratie levert de Nederlandse economie en samenleving ook baten op. Het college kijkt overigens niet weg van de lasten of nadelen die arbeidsmigratie de samenleving oplevert. Overlast in de buurt, uitbuiting of slechte leef- en arbeidsomstandigheden komen voor en worden actief bestreden.
Het kabinet Schoof heeft in het eerder verschenen Hoofdlijnenakkoord en in het onlangs verschenen Regeerprogramma aangekondigd meer balans te willen brengen in de verdeling van baten en lasten van arbeidsmigranten. Het kabinet kondigt maatregelen aan om die balans te realiseren. Wat betreft mogelijke maatregelen zijn wij onder meer voorstander van het invoeren van verplichte certificering voor uitzendbureaus. Dit is ook onderdeel van de standpunten van de VNG op dit gebied.
Vraag 4.
Deelt u de mening dat in plaats van dat er wordt gekeken naar de optie arbeidsmigratie, moet worden ingezet op het activeren en aan het werk helpen van onbenut arbeidspotentieel, zodat arbeidsmigranten op de arbeidsmarkt niet de plaats innemen van werklozen?
Antwoord:
Nee, onbenut arbeidspotentieel is de groep beschikbare arbeidskrachten die niet volledig worden ingezet of benut. Het activeren van deze groep is al jaren de dagelijkse praktijk binnen onze gemeente. Daarin hebben weeen wettelijke opgave volgens de Participatiewet. Ook op regionaal niveau zetten we daar sterk op in via de Arbeidsmarktregio Twente.
Vraag 5.
Zijn alle hier werkende arbeidsmigranten aangesloten bij een uitzendbureau zodat zij hier komen om daadwerkelijk te werken?
Antwoord:
Arbeidsmigranten komen hier om te werken, anders zijn ze geen arbeidsmigranten. Niet alle arbeidsmigranten werken voor een uitzendorganisatie, een deel van de arbeidsmigranten is op eigen initiatief in dienst bij de werkgever. Er geldt voor bedrijven en personen geen wettelijke plicht om via een uitzendorganisatie aan het werk te gaan.
Vraag 6.
Is er in Almelo zicht op arbeidsmarktfraude? Zo ja, en wat voor sancties hangen hieraan vast?
Antwoord:
Arbeidsmarktfraude kan in veel vormen voorkomen. Toezicht en handhaving hierop is een taak van de Arbeidsinspectie. Om deze reden heeft Almelo geen (cijfermatig of gedetailleerd) inzicht in de aard en mate van arbeidsmarktfraude.
Vraag 7.
Bent u het eens dat het groeiende aantal arbeidsmigranten een negatieve invloed heeft op een groot aantal problemen in Almelo, zoals de woningnood en toenemende ongelijkheid?
Antwoord:
Het klopt dat er sprake is van negatieve effecten als gevolg van arbeidsmigratie. Zo is er in onze gemeente sprake van illegale huisvesting en proberen we dat met onze pandbrigade te voorkomen en te bestrijden. Daarnaast zien we dat er effecten zijn op het gebied van dakloosheid. Wel blijven de ondernemers hun verantwoordelijkheid hierin nemen. Daarnaast is Almelo een stad met ambitie om te groeien op het gebied van wonen en economie. Arbeidsmigratie is daar onlosmakelijk mee verbonden. Zie ook ons antwoord op vraag 2.
Vraag 8.
Hoe wordt er toegezien dat na afloop van het werkcontract de arbeidsmigranten weer terugkeren naar het land van herkomst en dus niet ten laste komen van de gemeentelijke bijstand?
Antwoord:
Hierop wordt niet toegezien omdat een dergelijk toezicht geen enkele wettelijke basis kent: EU arbeidsmigranten zijn vrij om te gaan en staan waar ze willen.
Vraag 9.
Is het college er wel van op de hoogte, dat er in Almelo door individuele uitzendbureaus particuliere woningen worden verhuurd aan arbeidsmigranten?
Antwoord:
Ja, dat is ons bekend.
Vraag 10.
Vindt het college met ons dat de Almelose aanpak van arbeidsmigratie voor de
komende jaren moet worden aangescherpt?
Antwoord:
Wij zijn van mening dat arbeidsmigratie onze aandacht verdient. Het is ons niet duidelijk wat u bedoelt met het aanscherpen van de aanpak.
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders
de secretaris, de burgemeester
J.H. Dijkstra, R.T.A. Korteland
Almelo moet stoppen met het aantrekken van arbeidsmigranten
Beantwoording schriftelijke vragen jeugdzorg fractie Partij Vrij Almelo

Nergens in Overijssel krijgen zoveel jongeren jeugdzorg als in Almelo. Uit cijfers van het CBS over 2023 blijkt dat ruim 12 procent van de jongeren tot 23 jaar oud een vorm van jeugdzorg krijgt.
Behandeld door: M. Elzinga
Onderwerp:
Beantwoording schriftelijke vragen jeugdzorg fractie PVA
Geachte heer De Olde,
Op 30 juli 2024 heeft u schriftelijke vragen gesteld over de jeugdzorg in de gemeente Almelo. Voor een aantal vragen geldt dat de gevraagde informatie momenteel (nog) niet beschikbaar is. In het kader van het verbeteren van de bedrijfsvoering en bedrijfsprocessen werken we aan het verbeteren van de kwaliteit van de sturingsinformatie. Onderdeel van deze verbeterslag is ook het inrichten van een structureel PDCA-proces richting de gemeenteraad, zodat wij u in de toekomst uitgebreid kunnen informeren over onder andere de jeugdzorg in de gemeente Almelo.
Hieronder worden uw vragen puntsgewijs beantwoord.
Vraag 1.
Kunt u een overzicht geven van het aantal kinderen in de gemeente Almelo dat de laatste drie jaar uit huis is geplaatst (inclusief de leeftijd van uithuisplaatsing)?
Antwoord:
De informatie over uithuisplaatsingen is versnipperd. Op dit moment is er geen totaaloverzicht te geven van het aantal kinderen dat de laatste jaren uit huis is geplaatst. We weten bijvoorbeeld wel hoeveel nieuwe jeugdigen onze grootste gecertificeerde instelling (jeugdbescherming Overijssel) de laatste jaren uit huis heeft geplaatst. Dit geeft alleen geen volledig beeld. Ook andere gemeenten in Twente hebben hier geen inzicht in. In de nieuwe inkoop wordt dit meegenomen en wordt dit beter gemonitord.
Aantal instroom (voorlopige) ondertoezichtstellingen:
2022, 33
2023, 29
2024, (tm aug) 15
Waarbij machtiging uithuisplaatsing
2022, 18
2023, 15
2024, (tm aug) 8
Vraag 2.
Hoe zit het met de eigen verantwoordelijkheid van ouders, schuiven ze mogelijk te snel lastige opvoedkundige zaken op het bordje van de zorgverlening?
Antwoord:
In de Jeugdwet (2015) wordt uitgegaan van de eigen verantwoordelijkheid en eigen mogelijkheden (eigen kracht) van jeugdigen en hun ouders, met inzet van hun sociale netwerk. Er wordt gewerkt aan een afwegingskader om te bepalen in hoeverre een voorziening vanuit de Jeugdwet nodig is. Met als doel om jeugdigen en gezinnen die het echt nodig hebben, hulp te bieden. Dit afwegingskader moet er eveneens aan bijdragen dat verantwoordelijkheden in toenemende mate weer terug worden gelegd bij ouders.
Vraag 3.
Hoe denkt het college de verantwoordelijkheid voor de kinderen om meer neer teleggen bij de ouders ipv te snel door de gemeente betaald professionele hulp te willen?
Antwoord:
Zie het antwoord op vraag 2.
Vraag 4.
Ziet het college een mogelijk verband tussen de toename van middelengebruik (drugs, alcohol) en de toename van jeugdzorg?
Antwoord:
In de richtlijnen jeugdhulp is terug te lezen dat er een verband is tussen middelengebruik en de inzet van jeugdzorg bij jongeren. Middelengebruik kan zorgen voor problemen thuis, op school en in de omgang met anderen. Vaak gaat dit samen met psychische problemen zoals depressie of angst en het kan ook leiden tot antisociaal of crimineel gedrag. In zulke gevallen wordt jeugdzorg ingezet om de jongere te helpen, vaak in samenwerking met verslavingszorg. Naast drugs- en alcoholgebruik kan medicalisering ook een probleem zijn. We moeten voorkomen dat jongeren te snel medicatie krijgen voorgeschreven.
Vraag 5.
In sommige gemeenten blijkt de uitstroom jeugdhulp ver achter op de instroom, terwijl in andere gemeenten veel minder verschil is tussen uitstroom en instroom. Hoe zit het in onze gemeente?
Antwoord:
De in- en uitstroom over de jaren 2020 tot en met 2023 in alle Twentse gemeenten is terug te zien in onderstaande tabel. Hieruit kan geconcludeerd worden dat er in de jaren 2021 en 2022 meer instroom was dan uitstroom. In 2020 en 2023 was er meer uitstroom dan instroom in de gemeente Almelo.
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2021/06/17/analyse-in-en-uitstroom-in-jeugdzorg
Vraag 6.
Op welke wijze volgt de gemeente Almelo de ontwikkeling van de kinderen bij uithuisplaatsing en terugplaatsing?
Antwoord:
De meeste uithuisplaatsingen gebeuren binnen het gedwongen kader. Dit betekend dat een rechter een maatregel oplegt, omdat er zorgen zijn over de veiligheid of ontwikkeling van het kind. In deze gevallen zijn gecertificeerde instellingen verantwoordelijk voor de uitvoering van deze maatregel en zorgen zij voor de veiligheid en ontwikkeling van het kind. De gemeente Almelo is niet direct betrokken bij de uitvoering van deze maatregelen, maar zij is wel verantwoordelijk voor het toezicht op de kwaliteit van de zorg. Ook zorgt de gemeente ervoor dat de zorg goed blijft doorgaan. De gemeente werkt nu aan verbeteringen in het proces om beter samen te werken met de gecertificeerde instellingen en om de ontwikkeling van kinderen beter te volgen. Er is ook een regionale jeugdbeschermingstafel waar gemeenten en gecertificeerde instellingen samenkomen om te overleggen over het aanvragen of juist afschalen van ondertoezichtstellingen.
Vraag 7.
Hoeveel kinderen in de gemeente Almelo hebben op basis van de uitvoering jeugdwet geen contact meer met een van de ouders?
Antwoord:
Wanneer er sprake is van inzet van het gedwongen kader kan het inderdaad voorkomen dat een ouder geen contact meer mag hebben met zijn/haar kind of dat beide ouders uit het gezag worden gezet. Hier zijn geen cijfers van.
Vraag 8.
Bent u het met de Partij Vrij Almelo eens: Hoe meer vraag naar zorg, hoe hoger de rekening voor de gemeente? En dat we dat in de praktijk ook zien: een almaar stijgende vraag? Is het niet tijd om een serieuze discussie te voeren over welke zorg we financieren? En is niet alles wat lastig is in het leven van opgroeiende kinderen automatisch (financieel) thuis hoort op het bordje van de gemeente?
Antwoord:
De toenemende vraag naar zorg leidt tot hogere kosten voor de gemeente. Dit probleem wordt zowel landelijk als lokaal erkend. Daarom wordt er gewerkt aan een duidelijke afbakening van de jeugdhulpplicht binnen de Hervormingsagenda Jeugd. Een mogelijke herziening van de Jeugdwet is de verantwoordelijkheid van de landelijke wetgever en niet van de gemeenten. We zijn daarnaast ook aan het onderzoeken wat er mogelijk is in de lokale verordening om de reikwijdte van de jeugdhulp te beperken. Het is belangrijk dat niet alle vragen met zorg worden beantwoord, omdat sommige problemen onderdeel zijn van het normale leven. De focus moet liggen op het versterken van het sociale netwerk van gezinnen, en professionele zorg moet alleen worden ingezet voor de meest kwetsbare jongeren en gezinnen.
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Almelo,
de secretaris, de burgemeester,
J.H. Dijkstra, R.T.A. Korteland.
Aantal jongeren in de jeugdzorg neemt toe,
Beantwoording schriftelijke vragen jeugdzorg fractie PVA
OP- EN AANMERKINGEN Partij Vrij Almelo OVER DE BEGROTING 2025

Dit is inmiddels de 16e begroting van de gemeente Almelo die wij, Partij Vrij Almelo, sinds ons aantreden in 2010 mochten analyseren. De Programmabegroting 2025 is gebaseerd op de Perspectiefnota 2025-2028. Dit bouwt voort op de lijn die bij de Perspectiefnota 2024-2027 is uitgezet. De uitkomsten zijn nog altijd niet erg hoopvol te noemen. Het financiële beeld is sneller en verslechterd ten opzichte van de begroting 2024. Die tekorten worden mede veroorzaakt door een lagere uitkering uit het gemeentefonds. Bestuurlijk Almelo loopt al jaren achter de feiten aan wat betreft de steeds hogere lasten voor de Almeloërs. Onze lokale overheid steunt op een opkomstpercentage van minder dan vijftig procent, het is daarom moeilijk vol te houden dat het college de burger van Almelo vertegenwoordigt of een democratisch tot stand gekomen beleid uit gaat voeren. Het is het schokkende bewijs van de diepe kloof tussen de politiek en de gemiddelde Almeloër.
De belangrijkste punten uit de begroting worden door ons benoemd:
Programma Begroting Almelo 2025
Pagina 17
Hervormingsagenda jeugdzorg
De jeugdzorg moet efficiënter en kostenbesparend. Echter, bezuinigingen op dit soort portefeuilles wekken de indruk dat dit op papier goedkoper en efficiënter wordt, maar in werkelijkheid en op lange termijn kan dit voor grotere problemen zorgen. Want hoe gaat het aanscherpen van de Verordening Jeugdhulp ervoor zorgen dat de instroom beperkt en de uitstroom bevorderd wordt? De behandelduur, is dit iets wat “de gemeente” bepaalt of gebeurt dit via een landelijk vastgestelde norm? Wordt dit afgestemd met een daarvoor opgeleide behandelaar? En is er nog ruimte om te kijken per individu?
Pagina 28
Mentaal gezond Almelo
Najaar 2024 gaan 3 veranderateliers van start, wanneer starten de eerste pilots in 2025 en hoe wordt de gemeenteraad geïnformeerd over voortgang en resultaten?
Pagina 29
Leeflab
Het leeflab is een 3-jarig sociaal experiment, gestart in 2024 en dus doorlopend in 2025, waarin samen met de partners in de wijk de Riet (politie, woningbouw, welzijn, wijkteam etc.) onderzocht wordt op welke manier er geanticipeerd kan worden op wezenlijke gebeurtenissen.
Starten en monitoren, geïntegreerde aanpak in een specifieke wijk, wie monitort dat en hoe wordt raad geïnformeerd en in welk stadium. Wegingsfactoren voor succes in relatie tot uitbreiding naar meer dan wel alle wijken?
Pagina 31
Integraal gezondheidsplan
Vanuit het Rijk beschikbaar gestelde meerjarige (2023-2026) Specifieke Uitkering Brede gezondheid (SPUK) behorende bij het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) geeft ons de mogelijkheid en verplichting om te werken vanuit één integraal gezondheidsplan.
Het integraal gezondheidsplan wordt reeds uitgevoerd, begonnen in 2024, wie coördineert dit en wanneer verschijnt de eerste voortgangsrapportage in 2025?
Pagina 36
Zorg en veiligheid
Het college is al een tijdje geleden gestart met een pilot voor de wijk GGD’er, als aanvulling op het wijkteam en bemoeizorg. De wijk GGD’er werkt op het snijvlak van veiligheid en zorg en verbindt deze domeinen, zodat maatwerk mogelijk wordt. De wijk GGD’er is gespecialiseerd in outreachend werken en in een vroeg stadium bepaalt de wijk GGD’er samen met (zorg) ketenpartners welke aanpak en zorg iemand nodig heeft. Graag zien wij een tussentijds evaluatierapport.
Waar, wanneer en hoeveel zelfregiecentra en verschillende inloopcentra zijn er voor 2025 gepland, en welke instanties participeren daarin? Opvolging in de wijk kan gerapporteerd worden in 2025 hoeveel cliënten hierin actief begeleid worden en of deze aanpak vruchten afwerpt, en dit getalsmatig zichtbaar gemaakt kan worden?
Pagina 38
Veilige omgeving voor jongeren
Het is geen geheim dat er veel jongeren zijn waar geen kruid tegen is gewassen. Kenmerken van deze zogenaamde harde kern zijn: stelen, dealen, liegen en intimideren. Mag je ze zonder meer uitsluiten van noodzakelijke hulp? Nee. Je moet namelijk eerst aantonen dat alle andere maatregelen niet hebben geholpen. Het jongerenprobleem heeft namelijk te maken met verslaving, met schulden, met opvoedingsproblemen van kinds af aan, met opgroeien in probleemgezinnen, met huisvesting, ja zelfs met ontwikkelingsstoornissen. Veel ontspoorde jongeren komen mede door ontwikkelingsstoornissen keer op keer in de gevangenis.
Ons punt is: heb meer oog voor de reële problemen van deze jongeren en heb vooral meer oog voor de maatschappelijke consequenties. De problemen zijn zo divers, dat alleen maatwerk soelaas zal bieden.
Pagina 42
Economie en arbeidsmarkt
Het nieuwe XL Businesspark 2 is goed voor de Twentse economie en zal ervoor zorgen dat er voldoende banen zijn en blijven in de regio aldus de gemeente. Vreemd dat men bij elke nieuwe ontwikkeling telkens spreekt van werkgelegenheid. Deze keer van minimaal 3000 extra arbeidsplaatsen. Hier aan de rand van Nederland, waar de infrastructuur nog niet eens op orde is, zullen voornamelijk arbeidsmigranten neerstrijken.
Pagina 47
Economie en participatie
Per buurt wordt gaandeweg steeds duidelijker welk warmte alternatief geschikt en betaalbaar is”. De Partij Vrij Almelo wil als belangrijke informatie voor de burgers, graag weten of de inventarisatie van Aalderinkshoek, Windmolenbroek en Bornsestraat reeds gestart is dan wel op welke termijn met eerste resultaten te rekenen valt, en ook getrouw bovenstaand dictum, gaandeweg actueel geïnformeerd worden over in 2025 verder in kaart te brengen buurten en de resultaten daarvan.
Pagina 49
Duurzame energie
Nabij Almelo verrijzen mogelijk windmolens van maar liefst 270 meter hoog. Dat is bijna net zo hoog als de Eiffeltoren en bijna drie keer zo hoog als de Dom. Op de speciale informatieavond in Vriezenveen kregen inwoners van het ATT gebied nauwelijks antwoord op hun vragen. Ze hadden niet het gevoel dat ze iets aan deze avond hebben gehad. Ook de vragen die de Partij Vrij Almelo stelde waren lastig te beantwoorden door de aanwezige ambtenaren en ondernemers. Ook de mondelinge vragen aan de verantwoordelijke wethouder waren onduidelijk. Het proces zou nog in een verkennende fase zitten.
Pagina 51
Warmtetransitie
De gemeente Almelo wil aan een duurzame stad werken. Een belangrijk onderdeel daarvan is het toewerken naar een aardgasvrij gebouwde omgeving. Dat houdt in dat woningen en gebouwen waar mogelijk op een andere manier verwarmd moeten gaan worden. Samen met maatschappelijke partners heeft de gemeente een Warmtevisie Almelo opgesteld. Een groot probleem is volgens het EIB het geringe draagvlak in de aangewezen wijken. Bij bewoners bekoelt het enthousiasme voor een ontkoppeling van het gasnet vaak snel, vooral als blijkt dat dit ook zelf geld kost. Maar ook huurders die er niet financieel op achteruitgaan bij een project zijn huiverig om in te stemmen met een alternatief voor hun gasaansluiting.
Pagina 54
Leefbare wijken en dorpen
Een leefbare omgeving begint bij de basis, schoon en heel veilig. Niet in alle Almelose buurten is dit gelijk. Daar waar de leefbaarheid onder druk staat, ligt voor de komende jaren een belangrijke opgave om de leefbaarheid op peil te houden dan wel te verbeteren. Ook de overige dorpen en wijken krijgen aandacht maar er kunnen en mogen verschillen zijn in de inzet en aanpak. Hoe wordt het verder uitrollen van de aanpak “ onderop” organisatorisch vormgegeven en hoe ziet dit er in de praktijk concreet uit?
Pagina 55
Verbeteren van de leefbaarheid
De wijkregisseur als spin in het web, wordt hij ook gevoed door alle opmerkingen, wensen en klachten die via de meld- enn klachtenlijn van de gemeente binnenkomen en zorgt hij voor het adequaat laten afhandelen daarvan en houdt daar ook toezicht op? Is er een centrale aansturing over de behandeling van klachten in de openbare ruimte?
Pagina 59
Dierenwelzijn
Er wordt in 2025 € 64.000 gealloceerd voor dierenopvang; de PVA ziet graag over 2025 een gespecificeerde en deugdelijke verantwoording en bestedingsoverzicht van dit belastinggeld, en vindt het regelmatig voeren van gesprekken met de dierenopvang een onvoldoende instrument om effectief controle te kunnen uitvoeren op een efficiënte en doelmatige besteding van deze gelden.
Pagina 71
Jeugd en veiligheid
De Partij Vrij Almelo wil graag geïnformeerd worden in 2025, bij voorkeur kwartaalsgewijs, over het aantal en de aard van de interventies van kwetsbare jongeren in de gemeente Almelo.
Pagina 89
Cultuur presentatie
Kunnen de mogelijkheden onderzocht worden of de voor het Stadstheater gereserveerde middelen ten dele kunnen worden aangewend om het immens populaire en vrij toegankelijke Hob Nob festival van de ondergang te redden?
Pagina 110
Afval
Afval gemeente Almelo zal niet langer worden opgehaald door Twence, zijn de financiële consequenties daarvan reeds in deze begroting verwerkt en doorgerekend, en wanneer krijgt de gemeenteraad daar meer informatie en inzicht over?
Pagina 113
XL Businesspark 2
Het maatschappelijk verzet tegen de lelijke grote blokkendozen die het landschap aantasten neemt toe.Met de immense bedrijfshallen op het XL Businesspark 1 is er al veel te veel landschap naar de knoppen gegaan. De Partij Vrij Almelo gruwelt van de uitbreidingsplannen voor het regionale bedrijventerrein.
Pagina 114
Grondexploitatie Parkbuurt
Wie de woonvisie 2020-2030 van de gemeente Almelo erop naslaat, leest dat we de verplichting hebben om het wonen in woonwagens mogelijk te maken. Maar het geduld van de woonwagenbewoners wordt nu toch wel behoorlijk op de proef gesteld. De ontwikkeling van de Parkbuurt moet namelijk nog op gang komen.
Pagina 126
Ontwikkeling risicoprofiel
Financiële risico’s: top 1 wordt gedefinieerd met een beveiligingsincident ter grootte van € 5.000.000; graag zien we concrete voorbeelden die zo’n impact hebben.
Pagina 131
Financiële kengetallen
De solvabiliteitsratio daalt sterk ten opzichte van de jaarverantwoording 2023. Wat is voor het College de kritische ondergrens?
Pagina 137
Taakveld openbaar groen
Het probleem van de klimaatverandering door toename van CO2 kan simpel opgelost worden door het aanplanten van bomen, struiken en ander groen gewas. In de praktijk zie je dat de aanplant van bos veel te langzaam gaat. Dat compenseren, het vinden van locaties waar je dat nieuwe bos kan aanleggen, dat duurt erg lang. Dat komt in allerlei ruimtelijke ordening-procedures vast te zitten. ‘En na 5 of 10 jaar is men allang vergeten dat dit nog moest.’
Pagina 150
Organisatieontwikkeling
De formatie in aantallen FTE’s van de ambtelijke organisatie bedroeg in 2020 675 vier jaar later in 2024 906. Dat is in slechts vier jaar tijd een toename van de ambtelijke organisatie van ruim 34% !!! Een derde meer in omvang! Dit wordt verklaard dat dit grotendeels veroorzaakt wordt door vacatures binnen de de eenheden Concernzaken, Bedrijfsvoering en de eenheid Sociaal. Graag een differentiatie van de uitbreiding per afdeling in aantallen FTE’s en welke noodzaken er ten grondslag lagen voor deze meer dan substantiële uitbreiding van het ambtenarenapparaat. Hoe wordt het verder uitrollen van de aanpak “ onderop” organisatorisch vormgegeven en hoe ziet dit er in de praktijk concreet uit?
Pagina 162
Dienstverlening
Wat gaan we in 2025 doen? Het college wil de online dienstverlening nog verder verbeteren, zodat er op termijn nog meer volume online wordt afgenomen, dan in 2024. 1 op de 6 tot 7 Almeloërs is echter digibeet. Veel dienstverlenende instanties gaan er vanzelfsprekend vanuit dat alle burgers digitale dienstverlening ook kunnen en willen. Onderzoek bewijst dat dit beleid haaks staat op de realiteit. Het moet mogelijk blijven om gewoon te bellen of langs te komen met een vraag.
Harry de Olde
Schriftelijke vragen aan college van B&W. Opvang asielzoekers

Almelo, 27 september 2024
Geacht College,
De gemeente Almelo voldoet ruimschoots aan haar taakstelling voor opvang asielzoekers, waarom er dan nog meer opgevangen dienen te worden is voor de Partij Vrij Almelo niet inzichtelijk. Al geruime tijd wordt er verwezen naar een nationale noodsituatie en een beroep op de barmhartigheid van Almelo. Er dient echter volgens ons serieuzer naar het opnamevermogen en het draagvlak van de burger in onze gemeente versus een al dan niet politiek beroep uit Den Haag gekeken te worden. Kortom: De Partij Vrij Almelo pleit ervoor nu de deur op slot te doen voor extra opvang, en niet meer op zoek te gaan naar extra locaties en opvang. In de gemeente Almelo wordt nu al het grootste AZC van Nederland gerealiseerd, en zoals aangegeven, is al ruimschoots aan het gevraagde quotum voor lokale opvang voldaan.
We stellen dan ook ten aanzien van dit onderwerp de volgende vragen:
1. Heeft het COA de gemeente Almelo benaderd om opnieuw asielzoekers op te vangen? Zo ja, hoe luidde concreet hun verzoek, wat was hierop uw antwoord en kan dit verzoek en uw respons aan de gemeenteraad ter beschikking worden gesteld?
2. Bent u het met ons eens dat opvang van nieuwe asielzoekers in Almelo onverantwoord is o.a. omdat we al meerdere opvanglocaties hebben. Zo nee, waarom?
3. Veel asielzoekers komen uit veilige landen, zij maken weinig tot geen kans op een verblijfsvergunning maar gaan desondanks niet weg, waarna zij in de anonimiteit of deels in de criminaliteit kunnen belanden. Waarom zitten er ook veilige landers in het Almelose AZC en hoeveel waren er dat sinds begin dit jaar?
4. Vindt u ook dat dit extra redenen zijn om geen asielzoekers meer in onze stad op te vangen? Zo nee, wat zijn dan de redenen om extra asielzoekers in onze stad op te vangen; graag een onderbouwing van de argumenten en afwegingen van het College in deze en kunnen deze op korte termijn verstrekt worden?
5. Op dit moment zegt het College verder te willen gaan met extra opvang op vrijwillige basis. Wie heeft de definitieve stem in deze procedure, Raad of College?
6. Is het college met de Partij Vrij Almelo eens dat het uitgangspunt in het overleg moet zijn dat het aantal opvangplekken voor asielzoekers in Almelo drastisch naar beneden zal moeten gaan? Zo niet, waarom niet?
Wij zien uw antwoorden graag binnen de gestelde termijn tegemoet.
Namens de fractie Partij Vrij Almelo,
Harry de Olde
Schriftelijke vragen PVA over Jeugdzorg

Almelo, 29 juli 2024
Geacht college,
Te veel kwetsbare kinderen, waar op zich nog niets mee aan de hand is, belanden toch te vaak in de jeugdzorg. De cijfers zijn onthutsend, 1 op de 7 kinderen heeft te maken met jeugdzorg en/of speciaal onderwijs. Dat was 20 jaar geleden 1 op de 27. Bekend is dat wij de grootste uithuisplaatsers van Europa zijn.
De jeugdzorg moet efficiënter en kostenbesparend. Echter, bezuinigingen op dit soort portefeuilles wekken de indruk dat dit op papier goedkoper en efficiënter wordt, maar in werkelijkheid en op lange termijn kan dit voor grotere problemen zorgen. Want hoe gaat het aanscherpen van de Verordening Jeugdhulp ervoor zorgen dat de instroom beperkt en de uitstroom bevorderd wordt? De behandelduur, is dit iets wat “de gemeente” bepaalt of gebeurt dit via een landelijk vastgestelde norm? Wordt dit afgestemd met een daarvoor opgeleide behandelaar? En is er nog ruimte om te kijken per individu?
Ondanks diverse maatregelen zoals wijkteams, hulp bij de huisarts, jongeren en jeugdwerk, samenwerking met het onderwijs en inzet van Humanitas is in 2023 het aantal kinderen en jongeren in de gemeente Almelo dat betaalde jeugdhulp heeft gehad weer gestegen. Nergens in Overijssel krijgen zoveel jongeren jeugdzorg als in Almelo. Uit cijfers van het CBS over 2023 blijkt dat ruim 12 procent van de jongeren tot 23 jaar oud een vorm van jeugdhulp krijgt. Om er moedeloos van te worden.
De Partij Vrij Almelo heeft de volgende vragen:
1. Kunt u een overzicht geven van het aantal kinderen in de gemeente Almelo dat de laatste drie jaar uit huis is geplaatst (inclusief de leeftijd van uithuisplaatsing)?
2. Hoe zit het met de eigen verantwoordelijkheid van ouders, schuiven ze mogelijk te snel lastige opvoedkundige zaken op het bordje van de zorgverlening?
3. Hoe denkt het college de verantwoordelijkheid voor de kinderen om meer neer te leggen bij de ouders ipv te snel door de gemeente betaald professionele hulp te willen?
4. Ziet het college een mogelijk verband tussen de toename van middelengebruik (drugs, alcohol) en de toename van jeugdzorg?
5. In sommige gemeenten blijkt de uitstroom jeugdhulp ver achter op de instroom, terwijl in andere gemeenten veel minder verschil is tussen uitstroom en instroom. Hoe zit het in onze gemeente?
6. Op welke wijze volgt de gemeente Almelo de ontwikkeling van de kinderen bij uithuisplaatsing en terugplaatsing?
7. Hoeveel kinderen in de gemeente Almelo hebben op basis van de uitvoering jeugdwet geen contact meer met een van de ouders?
8. Bent u het met de Partij Vrij Almelo eens:
Hoe meer vraag naar zorg, hoe hoger de rekening voor de gemeente?En dat we dat in de praktijk ook zien: een almaar stijgende vraag?
Is het niet tijd om een serieuze discussie te voeren over welke zorg we financieren?
En is niet alles wat lastig is in het leven van opgroeiende kinderen automatisch (financieel) thuis hoort op het bordje van de gemeente?
Met vriendelijke groet,
Namens Partij Vrij Almelo,
Harry de Olde
Beantwoording schriftelijke vragen PVA over veiligheid

Geacht college,
In elk nieuw te bouwen huis in Nederland moet verplicht een schuilkelder komen, in het kader van de burgerbescherming. Dat adviseert voormalig MIVD-baas Pieter Cobelens van de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD) in een rapport. Voor parkeergarages bestaat allerlei regelgeving, maar de noodzaak van kelders verdwijnt steeds meer naar de achtergrond, constateert hij, en dat is niet terecht. ‘Maar mochten de sirenes nog afgaan in de toekomst, wat moet je dan?’.
Behandeld door N. Jong
Geachte heer De Olde,
Namens de fractie Partij Vrij Almelo heeft u op 2 juli 2024 schriftelijke vragen gesteld inzake
veiligheid. Middels deze brief beantwoorden wij uw vragen.
Vraag 1.
Waarom zijn in Almelo geen openbare schuilplekken voor inwoners beschikbaar?
Antwoord:
In 1986 is de wet Burgerbescherming afgeschaft, waardoor er landelijk geen verplichting meer is om schuilkelders in te richten om inwoners te beschermen tegen een atoombomaanval of bombardement. Enerzijds is inmiddels de bevolkingsdichtheid toegenomen, waardoor het moeilijker is om voor alle inwoners een veilige schuilmogelijkheid te organiseren. Anderzijds zijn inwoners mobieler geworden, zodat ze sneller kunnen verplaatsen naar een veilig gebied. Daarnaast heeft de overheid meer mogelijkheden om inwoners snel en efficiënt te voorzien van een handelingsperspectief, bijvoorbeeld via NL-alert.
Vraag 2.
Bij welke openbare schuilkelders kunnen Almeloërs terecht, mocht het ooit nodig zijn?
Antwoord:
In Almelo zijn geen openbare schuilkelders die operationeel zijn, waar inwoners van Almelo ngebruik van kunnen maken.
Vraag 3.
De atoomschuilkelders onder het oude stadhuis en onder het NS-station zijn buiten de betonnen constructie en stalen deuren, nooit helemaal afgebouwd. Zouden beide kelders kunnen dienen als functionerende schuilkelder?
Antwoord:
Nee, beide schuilkelders zijn niet operationeel.
Vraag 4.
Kan de gemeente Almelo in de toekomst, bij het bouwen van ondergrondse voorzieningen, rekening houden met schuilplaats mogelijkheden voor inwoners?
Antwoord:
Dat is mogelijk, maar hier is momenteel geen actief beleid voor.
Vraag 5.
Bereidt de Veiligheidsregio Twente zich voor op de gevolgen die de oorlog in Oekraïne mogelijk heeft voor onze regio?
Antwoord:
De Veiligheidsregio bereidt zich op verschillende manieren voor op de gevolgen van de oorlog in Oekraïne. Zo heeft de Veiligheidsregio een coördinerende rol gespeeld in de opvang van de Oekraïense bevolking die het land ontvlucht is. Daarnaast worden diverse scenario’s beoefend, variërend van een cyberaanval tot terreurdreiging.
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Almelo,
de secretaris, de burgemeester,
Reactie:
In deze oorlogstijden blijft mobiliteit niet vanzelfsprekend (als reactie op vraag 1) want wanneer de sirene gaat, dreigt er acuut gevaar. Op elke eerste maandag van de maand om 12.00 uur test uw gemeente of de sirene werkt. Dat zijn we zo gewoon dat we er niet meer van opkijken. Maar de oorlogsdreiging is niet ver weg en wat doe je wanneer de sirene gaat op een anders tijdstip?
Er zijn in Nederland geen bunkers of schuilplekken voor de bevolking, voor het geval we betrokken raken bij een groot gewapend conflict. Dat is het gevolg van de afschaffing van de Wet Burgerbescherming in 1986. Maar de afwezigheid ervan ontslaat de regering niet van haar plicht om burgers te beschermen in tijden van oorlog of crisis. Een intrigerende gedachte, hoe we ons als samenleving voor te bereiden op een mogelijk conflict. Verwacht het onverwachte en bereidt je daar op voor.
Partij Vrij Almelo
“Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens heeft in verschillende uitspraken aangegeven dat de burger op basis van het mensenrechtenverdrag een zogenaamd positieve plicht kan ontlenen aan de staat, om te voorkomen dat het leven in gevaar komt. En dat gaat vrij ver.”
https://eenvandaag.avrotros.nl/embed/531258
Beantwoording schriftelijke vragen PVA over online gokken

Geacht college,
Sinds online gokken in Nederland onder voorwaarden legaal werd, zijn er ruim een half miljoen nieuwe gokkers bij gekomen. Ook veel jongeren maken daar onderdeel van uit. Fred Steutel, directeur van een
gokverslavingskliniek, ziet het aantal jongeren met een gokverslaving toenemen. Hij maakt zich daar grote zorgen over. “Het einde is nog niet in zicht”, vertelt hij in Stand van Nederland: NPO 2, 3 maart 2024. Ondanks overheidsinspanningen blijven de exacte cijfers over de gokverslaving moeilijk te achterhalen. Verslavingszorginstellingen zoals Tactus in Almelo signaleren een alarmerende toename, vooral onder jonge mannen, sinds de wet in 2021 is aangepast voor online gokken.
De Partij Vrij Almelo maakt zich daar zorgen over, en heeft de volgende vragen:
Behandeld door S. Beltman
Geachte heer De Olde,
Op 23 juni 2024 heeft u namens uw fractie schriftelijke vragen gesteld over online gokken. In deze brief beantwoorden wij uw vragen.
Vraag 1,
Heeft het college in beeld hoe groot de groep gokverslaafden en potentiële probleemspelers in Almelo is? Zo ja, graag de cijfers van de afgelopen 4 jaar. Zo nee, wat zijn de overwegingen om deze groep niet in kaart te brengen zodat er gerichte interventies gedaan kunnen worden?
Antwoord:
Nee. Een exact beeld is niet te verkrijgen, omdat gokken veelal in een privésetting plaatsvindt. Ook is moeilijk vast te stellen of regelmatig gokken zich ontwikkelt tot een probleem. In tegenstelling tot bij een drugsverslaving of alcoholverslaving, zijn er bij een gokverslaving vaak geen zichtbare symptomen aan te wijzen. Het is lastig gedragspatronen van compulsief gokken te identificeren.
Vraag 2.
Welke interventies worden op dit moment in Almelo gepleegd om gokverslaving aan te pakken of tegen te gaan, en waaruit bestaan deze specifiek?
Antwoord:
Wanneer wij inwoners helpen met het oplossen van een schuldenprobleem dan besteden onze coaches financiën in de wijkteams ook aandacht aan de achterliggende oorzaken. Een van de oorzaken kan een gokverslaving zijn. In dat geval verwijzen zij onder andere door naar Tactus verslavingszorg. Ook worden inwoners met een gokverslaving actief gewezen op Cruks (Centraal Register Uitsluiting Kansspelen), waar zij zelf een ‘gokstop’ kunnen regelen die minimaal 6 maanden duurt.
Vraag 3.
Binnen het armoedebeleid (samen tegen armoede) streeft het college ernaar dat het aantal personen met schulden dat in armoede leeft, wordt verminderd. Het is algemeen bekend dat gokverslaving hierbij een grote rol speelt en ervoor zorgt dat mensen in toenemende mate schulden hebben, als gevolg daarvan ziek kunnen worden en in armoede komen te leven. Is het college van mening dat hier voldoende aandacht voor is in Almelo? Zo ja, graag gemotiveerd en onderbouwd antwoord. Zo nee, is het college bereid om samen met verschillende belanghebbende partijen en ervaringsdeskundigen een programma te ontwikkelen en uit te voeren, en zijn er reeds initiatieven dienaangaande?
Antwoord:
Ja, in de gemeente Almelo is voldoende en speciale aandacht voor inwoners met schulden. In Almelo kennen wij het Schuldenlab waarbinnen de gemeente Almelo in samenwerking met andere organisaties initiatieven ontwikkelt en uitrolt die gericht zijn op het zoveel mogelijk voorkomen en oplossen van schulden. Persoonlijke laagdrempelige hulp is er via de coaches financiën in de wijkteams vanuit onze eigen organisatie, maar ook via bijvoorbeeld Thuisadministratie (van Avedan), Almelo Sociaal of SchuldHulpMaatje Almelo. Gokverslaving heeft hierin ook de aandacht, maar is lastig te bestrijden door de landelijk doorgevoerde legalisatie van online gokken en de invloed van reclame voor online gokken op onder andere sociale media.
Vraag 4.
Vaak komt de gemeente in aanraking met een gokverslaving als men in de schuldhulpverlening terecht komt. Op basis van ervaringen van verschillende gemeenten is gebleken dat veel schuldhulptrajecten mislukken vanwege een gokverslaving. Ook is gebleken dat de samenwerking en coördinatie tussen schuldhulpverlening en de verslavingszorg nauwelijks plaatsvond.
Hoe verloopt de samenwerking tussen schuldhulpverlening en de verslavingszorg binnen de gemeente Almelo, en wie voert hier de primaire regie op en op welke wijze wordt dit vormgegeven?
Antwoord:
Zie ook het antwoord bij vraag 2. De primaire regie wordt gevoerd door de wijkcoaches vanuit onze wijkteams. Zij schakelen waar nodig specialistische hulp in van onze coaches financiën en mocht dit niet voldoende zijn dan wordt er doorverwezen naar specialistische hulp. Het contact en de afstemming tussen onze coaches financiën en de medewerkers van Tactus in Almelo verloopt over het algemeen prima.
Vraag 5.
Is het College het met de Partij Vrij Almelo eens dat gokken, vooral online gokken, zich heeft ontwikkeld tot een snel toenemende verslaving? Zo ja, erkent u dat een gokverslaving vaak kan leiden tot precaire financiële problemen maar ook tot werk, gezins- en relatieproblemen?
Antwoord:
Ook wij zien dat (online) gokken niet alleen kan leiden tot financiële problemen bij inwoners, maar ook doorwerkt tot problemen bij alle aspecten van het leven.
Vraag 6.
Op welke wijze houdt het College een vinger aan de pols ten aanzien van de toenemende gokverslavingsproblematiek juist onder jongeren als gevolg van de inwerkingtreding van de “Wet Kansspelen op afstand”?
Antwoord:
Binnen het Schuldenlab hebben wij speciale aandacht voor jongeren met schulden. Zo krijgt preventie aandacht op het V(S)O via het financieel educatieve programma ‘Hoe word je rijk’ van Moneystart. Het thema gokken komt daarbij aan bod. Verder kennen we het project Jongeren Perspectief Fonds. Daarin onderzoeken we of veel en lange begeleiding van jongeren met schulden kan leiden tot een maatschappelijke winst.
Vraag 7.
Kan de gemeenteraad regelmatig op de hoogte worden gesteld van actuele trends, ontwikkelingen en relevante cijfers aangaande deze problematiek, bij voorkeur in een halfjaarlijkse monitor- en voortgangsrapportage?
Antwoord:
Binnen de planning- en controlcyclus houden wij u op de hoogte van de ontwikkelingen binnen het Schuldenlab en van de resultaten die er met de verschillende projecten worden behaald.
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Almelo
de secretaris, de burgemeester,
Beantwoording schriftelijke vragen PVA asielbeleid

Geacht college,
Ons land kampt nog steeds met een forse asielinstroom, met alle gevolgen van dien. De opvangproblemen moeten opgelost worden, maar het helpt niet als onze voordeur ondertussen wagenwijd open blijft staan. Of er nu in een jaar 20.000, 50.000 of 75.000 mensen zich melden, gemeenten moeten de gevolgen van falend asielbeleid oplossen.
Van de 2916 mensen die vorig jaar vanuit een andere gemeente naar Almelo zijn verhuisd, kwamen de meeste uit Westerwolde: 315 herhuisvesters. Westerwolde is ook de gemeente waar Ter Apel onder valt,
een van de twee centrale opvanglocaties voor asielzoekers in het land.
De Partij Vrij Almelo heeft een aantal vragen:
Behandeld door M. Peters
Geachte heer De Olde,
Namens de fractie Partij Vrij Almelo heeft u op 19 juni jl. schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over asielbeleid. Via deze brief beantwoordt het college deze vragen.
Vraag 1.
Komen de 315 mensen uit Westerwolde of Ter Apel die naar Almelo worden getransfereerd in het kader van de spreidingswet?
Indien bevestigend welke aantallen zijn dan in het kader van deze wet toegewezen aan Almelo, voor dit jaar en eventueel volgende jaren.
Heeft het College inspraak gehad in de toegewezen aantallen, en hoe heeft dit concreet effect gehad?
Indien ontkennend op welke overeenkomst, richtlijn of afspraak komen deze mensen naar Almelo?
Antwoord:
In de bijgevoegde infographic1 staat de werkwijze van de Spreidingswet beschreven. Almelo
heeft nu een opgave van 323 asielzoekers. Aantallen voor de komende jaren, als de
Spreidingswet niet ingetrokken wordt zoals nu beoogd, zijn niet bekend.
Er is geen inspraak in het vaststellen van de aantallen; dit verloopt via de werkwijze zoals in de
infographic beschreven. Aantallen worden vastgesteld aan de hand van de Spreidingswet.
Verhuisbewegingen vanuit COA locaties, zoals in Ter Apel of het AZC in Almelo zijn geen onderdeel van de Spreidingswet.
Hoe de Spreidingswet werkt | Asielbeleid
Vraag 2.
Zijn deze nieuwe Almelose inwoners reguliere vluchtelingen of vluchtelingen als statushouder?
Antwoord:
Bewoners van het COA verblijven tijdelijk in Almelo, behalve als ze vanuit de taakstelling huisvesting vergunninghouders aan Almelo gekoppeld worden. In de bijgevoegde infographic2 staat beschreven wie wat doet in de asielketen. De IND besluit of een asielzoeker een verblijfsvergunning krijgt om in Nederland te verblijven. Wanneer een asielzoeker een positief besluit krijgt, wordt hij via de taakstelling huisvesting vergunninghouders(statushouders) gekoppeld aan een Nederlandse gemeente. Op een AZC locatie, zoals in Almelo, verblijven asielzoekers die wachten op een besluit en vergunninghouders.
De asielketen: wie doet wat? – Dienst Terugkeer en Vertrek
Vraag 3.
Waar in onze gemeente Almelo worden, of zijn deze mensen ondergebracht, tijdelijk of permanent? Graag een specificatie van aantallen en locaties.
Antwoord:
Het AZC in Almelo biedt aan 398 personen onderdak. In de beantwoording van de schriftelijke vragen FVD inzake verblijf asielzoekers Theaterhotel staat de tijdelijke situatie beschreven.
Vraag 4.
Wat is voor de komende jaren, het te verwachten aantal erkende, en op een status wachtende vluchtelingen, dat de gemeente Almelo in een woning of een geschikte opvanglocatie zal moeten onderbrengen?
Welke afspraken en commitment heeft het college met het COA, andere betrokken instanties en/of regionale dan wel centrale overheid en kan het college hierover maximale openheid en transparantie tegenover de gemeenteraad betrachten?
Antwoord:
De Rijksoverheid bepaalt elk halfjaar de taakstelling voor huisvesting van vergunninghouders. De aantallen worden voor elk halfjaar opnieuw vastgesteld. Onze taakstelling voor het 1e halfjaar van 2024 is 78 en voor het 2e halfjaar 70. De provincie Overijssel, die toezicht houdt op de taakstelling, weet dat Almelo een brede bijdrage levert aan de totale asielopgave en dat onze gemeente achterloopt in de taakstelling huisvesting vergunninghouders. Er wordt optimaal gebruik gemaakt van de aangeboden woningen vanuit de woningcorporaties. Het afgelopen jaar lukte het de corporaties de helft van elke nieuwe taakstelling te huisvesten. Dit is in lijn met de taakstelling voordat deze door het Rijk werd opgehoogd. Op 24 september 2024 is er een gesprek met de gemeenteraad over de diverse asielopgaven, waaronder het huisvesten van vergunninghouders.
Vraag 5.
Welke gevolgen heeft dit specifiek voor de lijst en de wachtenden op een sociale woning in Almelo, graag dit concreet onderbouwen met cijfers voor dijaar en volgende jaren?
Antwoord:
In lijn met uitspraak van de raad wordt er geen voorrang gegeven aan huisvesting van vergunninghouders. Corporaties, gemeenten en huurdersorganisaties maken meerjarig prestatieafspraken. De huidige periode loopt van 2022 tot en met 2026. In de prestatieafspraken is hierover het volgende opgenomen: “Statushouders zijn in principe reguliere (Infographic de-asielketen-wie-doet-wat-september-2015) woningzoekenden. De gemeenten en de woningcorporaties willen maatwerk mogelijk maken in die uitzonderlijke gevallen waarin een spoedige huisvesting van belang is. De gemeente kan uitzonderlijke gevallen onder de aandacht brengen van de woningcorporaties. Als uitzonderlijke gevallen daarom vragen, bieden woningcorporaties maatwerk. Woningcorporaties zijn zelf verantwoordelijk voor de beoordeling of een uitzondering noodzakelijk is.”
Vraag 6.
Veel gemeenten uiten zorgen over stijgende aantallen dakloze asielzoekers. Is dit in Almelo ook het geval en om welke bovengrens qua aantallen gaat het concreet?
Antwoord:
Dit beeld wordt in Almelo niet herkend en er verblijven geen asielzoekers in de maatschappelijke opvang.
Vraag 7.
Hebben dakloze irreguliere migranten, zoals uitgeprocedeerde asielzoekers, voorrang op een woning of urgentie op een woning? Komen uitgeprocedeerde asielzoekers überhaupt in aanmerking voor huisvesting in Almelo, wat is staand beleid van het college in deze?
Antwoord:
Irreguliere migranten of uitgeprocedeerde asielzoekers hebben geen voorrang op een woning en ook geen urgentie
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Almelo,
de secretaris, de burgemeester.
Algemene beschouwingen Partij Vrij Almelo Perspectiefnota

Partij Vrij Almelo
College, ambtenaren. Dank voor het vele werk dat voorafgegaan is aan de totstandkoming van deze Perspectiefnota.
Bij de totstandkoming van de Programmabegroting 2024 bleek een maatregelenpakket helaas onvoldoende met een tekort van 12,5 miljoen. Om dit tekort terug te dringen is een besparing van 30 miljoen zeer noodzakelijk, wat een grote financiële uitdaging voor Almelo wordt. De enige lokale heffing die nog enig soelaas biedt is de OZB belasting met een jaarlijkse verhoging van 2,5% per jaar vanaf 2026, maar deze is bij lange na onvoldoende om het tekort te compenseren.
Er moet eerst en vooral kritisch worden gekeken naar de uitgaven en daarbij prioriteit worden gegeven aan de bezuinigingen die de persoonlijke portemonnee van de inwoners NIET raken. Het is zaak voor het College bij de Rijksoverheid aan te dringen om de kortingen op het gemeentefonds terug te draaien of in ieder geval tot het uiterste te beperken; ook dient het College uit te zoeken of er mogelijkheden zijn om taken terug te geven aan het rijk. We moeten eens en voor altijd duidelijk maken dat we een zeer belangrijke taak hebben als lokale overheid en daar hoort voldoende budget bij.
Voorzitter:
Enkele voor ons belangrijke punten willen we nog benoemen:
Jeugdzorg:
De jeugdzorg moet efficiënter en kostenbesparend. Echter, bezuinigingen op dit soort portefeuilles wekt de indruk dat dit op papier goedkoper en efficiënter wordt, maar in werkelijkheid en op lange termijn kan dit voor grotere problemen zorgen. Want hoe gaat het aanscherpen van de Verordening Jeugdhulp ervoor zorgen dat de instroom beperkt en de uitstroom bevorderd wordt? De behandelduur, is dit iets wat “de gemeente” bepaalt of gebeurt dit via een landelijk vastgestelde norm? Wordt dit afgestemd met een daarvoor opgeleide behandelaar? En is er nog ruimte om te kijken per individu?
(Te veel kwetsbare kinderen, waar op zich nog niets mee aan de hand is, belanden toch te vaak in de jeugdzorg. De cijfers zijn onthutsend, 1 op de 7 kinderen heeft te maken met jeugdzorg en/of speciaal onderwijs. Dat was 20 jaar geleden 1 op de 27. Bekend is dat wij de grootste uithuisplaatsers van Europa zijn.)
Kostenstijging voorkomen is altijd goed, alleen de juiste hulp op het juiste moment is cruciaal. Partij Vrij Almelo houdt deze ontwikkeling kritisch in de gaten en verwacht een regelmatige update van het College over het verloop hiervan.
Wijk Kamers:
Er is een toenemende behoefte aan ontmoetingsplekken in de wijk. Daarom zijn we blij dat er een aantal wijk-kamers zijn bijgekomen. In de wijk-kamers van Avedan kunnen inwoners van Almelo gratis terecht om anderen te ontmoeten. Deelnemers kunnen samen aan tal van creatieve- en recreatieve activiteiten meedoen en een thema bespreken. Er zijn veel activiteiten die mede gericht zijn op het voorkomen van gezondheidsproblemen en het bevorderen van welzijn, welbevinden en sociale cohesie.
Niet onvermeld mag blijven dat wij als PVA trots zijn op de sociale betrokkenheid en inzet van de inwoners die zich als vrijwilliger melden bij stichtingen en organisaties.
Verkeersveiligheid:
De groei van het fietsgebruik is op zich een positieve en gewenste ontwikkeling, maar het brengt ook uitdagingen en knelpunten met zich mee die in voorkomende gevallen vragen om maatregelen tegen toenemende fietsdrukte, zeker in binnenstedelijk gebied. In met name binnenstedelijk gebied is op sommige plekken en kruisingen de druk op de openbare ruimte zo intensief dat een drukke (snelle) fietsroute gevaar kan opleveren.
(Knelpunten extern laten toetsen volgens de CROW richtlijnen).
Vooral gevaarlijk zijn kruisingen waar automobilisten niet goed of afdoende worden gewaarschuwd voor fietsers die vaak uit beide richtingen kunnen komen, met veel hogere snelheden dan voorheen, men denke aan e-bikes en fatbikes. Een veilige fietsinfrastructuur is essentieel om het fietsgebruik te stimuleren en de verkeersveiligheid te bevorderen voor alle verkeersdeelnemers. (wij dienen mede met LAS een motie in).
We moeten verstandig blijven investeren in onze stad. Daar waar (financiële) middelen zijn, moeten we die effectief en efficiënt blijven inzetten. Dit legt immers een stevig fundament onder onze toekomst. Het college heeft dat uitgewerkt in een gedurfde Perspectiefnota. Daarmee krijg je de handen niet eenvoudig mee op elkaar. Het zal het College niet verbazen dat de financiële ontwikkeling op de lange termijn van de gemeente Almelo de PVA zorgen baart . Tegelijkertijd is de afweging dat de finale keuze niet op dit moment, maar bij de beraadslaging van de begroting zelf genomen dient te worden.
Wij kiezen ervoor te accepteren dat gegeven toekomstige en voorzienbare ontwikkelingen niet alles meer kan en overeenkomstig bijgesteld dient te worden, en dat verhoging van de lasten voor onze inwoners tot een minimum worden beperkt, mede in ogenschouw nemend dat voorzieningen op wijk- en buurtniveau maximaal zullen worden ontzien.
Tot zover onze bijdrage
Vragen over veiligheidsbeleid

In elk nieuw te bouwen huis in Nederland moet verplicht een schuilkelder komen, in het kader van de burgerbescherming. Dat adviseert voormalig MIVD-baas Pieter Cobelens in een rapport. Voor parkeergarages bestaat allerlei regelgeving, maar de noodzaak van kelders verdwijnt steeds meer naar de achtergrond, constateert hij, en dat is niet terecht. ‘Maar mochten de sirenes nog afgaan in de toekomst, wat moet je dan?’.
Schriftelijke vragen aan college B&W Almelo
Almelo, 2 juli 2024
Geacht college
Het is de afgelopen maanden steeds duidelijker geworden dat de veiligheid van onze samenleving niet zo vanzelfsprekend meer is. “De spanningen tussen Oost en West overtreffen de wereldwijde onrust tijdens de Koude Oorlog. Vanuit Oekraïne komen vaak beelden van burgers in de metro of ondergrondse schuilkelders, die daar veiligheid zoeken tegen vijandelijke bommen. In Zweden bijvoorbeeld bereidt de overheid haar inwoners voor op een mogelijke oorlog met Rusland. Ook vanuit de NAVO komen de laatste tijd overal in Europa steeds vaker waarschuwende woorden.
In onze Veiligheidsregio Twente wordt de inwoners geadviseerd dat elk huishouden een noodpakket gereed moet houden. Dat bevat onder meer flessen met drinkwater, een portable radio met batterijen, en voedsel dat houdbaar is. Dat is vanwege mogelijke rampen (zoals een overstroming) of zelfs een oorlog.
Als gevolg van de afschaffing van de Wet Burgerbescherming in 1986 zijn gemeenten wettelijk niet meer verplicht een schuilmogelijkheid voor inwoners beschikbaar te hebben. In Zwitserland daarentegen zijn gemeenten sinds de jaren 1960 verplicht een bunker te bouwen voor hun inwoners. En vanaf een bepaalde grootte moeten huizen een bunker hebben.
De Partij Vrij Almelo heeft de volgende vragen:
1. Waarom zijn in Almelo geen openbare schuilplekken voor inwoners beschikbaar?
2. Bij welke openbare schuilkelders kunnen Almeloërs terecht, mocht het ooit nodig zijn?
3. De atoomschuilkelders onder het oude stadhuis en onder het NS-station zijn buiten de betonnen constructie en stalen deuren, nooit helemaal afgebouwd. Zouden beide kelders kunnen dienen als functionerende schuilkelder?
4. Kan de gemeente Almelo in de toekomst, bij het bouwen van ondergrondse voorzieningen, rekening houden met schuilplaats mogelijkheden voor inwoners?
5. Bereidt de Veiligheidsregio Twente zich voor op de gevolgen die de oorlog in Oekraïne mogelijk heeft voor onze regio?
Bovenstaande vragen zien wij graag beantwoord.
Namens fractie Partij Vrij Almelo,
Harry de Olde
Mondelinge vragen ten behoeve van het “Vragenhalfuurtje” op dinsdag 26 maart 2024

Zeker in een dichtbebouwde stad is het zaak dat de bewoners een relatie met groen hebben. “Groen moet altijd voorhanden zijn, liefst geïntegreerd met de bebouwing.”
Voorzitter:
In de Tubantia d.d. 23 maart 2024 lazen wij: De openbare ruimte in de gemeente Almelo is de meest versteende van heel Overijssel. In alle woonwijken samen is 84,4 procent van het publieke terrein ‘grijs’, blijkt uit cijfers van groenadviseur Cobra Groeninzicht.
Op 8 oktober 2020 hebben wij, de Partij Vrij Almelo schriftelijke vragen gesteld wat u gaat doen om de toenemende verstening van tuinen tegen te gaan en vergroening te stimuleren. Als antwoord kregen wij te horen dat er een prestatieovereenkomst 2019 t/m 2023 is gemaakt tussen de gemeente en woningcorporaties om vergroening van tuinen toebehorend aan corporatiewoningen te verwezenlijken.
Ook zou er kritisch worden gekeken naar de benodigde verharding in de openbare ruimte en daar waar nodig te verminderen en door voorlichting aan particulieren.
Vraag:
Ondanks alle afspraken staat Almelo nog steeds op de laatste plaats bij het terugdringen van verstening in de woonwijken, waarom wordt hier onvoldoende voortgang geboekt en wat gaat het College ondernemen om deze impasse te doorbreken?
Harry de Olde
https://www.tubantia.nl/almelo/openbare-ruimte-almelo-meest-versteende-van-heel-overijssel~a5b5c4d2
Beantwoording schriftelijke vragen Partij Vrij Almelo met als onderwerp ‘Dierenleed’

De gemeente Capelle aan den IJssel begon in 2011 als eerste gemeente in Nederland met een ‘dierenpolitie’. Zij kunnen als dierentoezichthouder optreden tegen mishandeling en verwaarlozing van dieren. (foto Partij Vrij Almelo)
Fractie Partij Vrij Almelo
t.a.v. de heer De Olde
Behandeld door Team Veiligheid
Geachte heer De Olde,
Namens de fractie Partij Vrij Almelo heeft u bij brief van 23 januari 2024 schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders gesteld met als onderwerp ‘Dierenleed’. Met deze brief beantwoordt het college deze vragen.
Vraag 1.
Bent u bekend met het bericht in TCTubantia d.d. 19 januari 2024 ‘Politie doet onderzoek naar fokkerij House of Beauty Boomers in Almelo’?
Antwoord:
Ja, wij zijn bekend met dit artikel. De inhoud van dit artikel heeft ons geschokt.
Vraag 2.
Deelt u het standpunt dat lokale politici inclusief het College, niet alleen de verantwoordelijkheid dragen voor onze burgers, maar dat dit ook geldt voor het welzijn van dieren in onze gemeente?
Antwoord:
Dit zijn wij met u eens. Het welzijn van dieren is belangrijk en in dat kader heeft ook het gemeentebestuur een verantwoordelijkheid. Deze verantwoordelijkheid is bij wet vastgelegd en heeft onder meer betrekking op de opvang en verzorging van zwervende of achtergelaten dieren. Voor de uitvoering van deze taken heeft de gemeente Almelo een overeenkomst afgesloten met de Nederlandse Vereniging Tot Bescherming Van Dieren, beter bekend als de Dierenbescherming. Gemeenten hebben geen wettelijke taak als het gaat om toezicht en handhaving ten aanzien van dierenwelzijn. Deze taak is door de Rijksoverheid belegd bij de Landelijke Inspectiedienst Dierenwelzijn (LID), de NVWA en de politie. Daarbij is de LID verantwoordelijk voor toezicht en handhaving bij welzijnsverstoringen van huisdieren gehouden door particulieren en is de NVWA verantwoordelijk voor toezicht en handhaving ten aanzien van dierenwelzijn bij bedrijfsmatige houders van dieren. De politie treedt op bij spoedgevallen van dierenleed.
Vraag 3.
Hoe waarborgt en behartigt de gemeente in casu het College, die een eigen portefeuillehouder heeft met dierenwelzijn, direct en indirect de belangen en het welzijn van dieren in de gemeente Almelo?
Antwoord:
Zie beantwoording vraag 2.
Vraag 4a.
Kan de verantwoordelijke wethouder nadere informatie verschaffen over de stand van het onderzoek, de wijze waarop deze hierbij betrokken is en/of wordt, wie danwel welke instantie de regie heeft en hoe de onderlinge rolverdeling en verantwoordelijkheden zijn gestructureerd, en welke onderzoeken momenteel worden ingesteld?
Antwoord:
Zie beantwoording vraag 2. Ook het uitvoeren van een opsporingsonderzoek naar strafbare feiten is geen taak van de gemeente. Om die reden is de gemeente niet betrokken bij een eventueel (bestuursrechtelijk) handhavingstraject dat betrekking heeft op het welzijn van de betreffende honden en/of een eventueel opsporingsonderzoek naar strafbare feiten. Wij kunnen hier dus ook geen informatie over geven.
Vraag 4b.
Aansluitend is, danwel wordt, er overwogen een strafrechtelijke vervolging in te stellen van de in vraag 1 genoemde fokker, en kan indien en voorzover dit ten uitvoer wordt gebracht, nadere informatie worden verstrekt over de stand van zaken in deze?
Antwoord:
De vervolging van strafbare feiten is een verantwoordelijkheid van het Openbaar Ministerie. De gemeente heeft hierbij geen rol. Deze vraag kunnen wij daarom niet beantwoorden.
Vraag 5.
Is bij de betreffende portefeuillehouder bekend hoeveel honden politie en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) aangetroffen hebben bij voornoemde fokker bij de laatste controle?
Antwoord:
Dit is niet bekend bij de gemeente Almelo.
Vraag 6.
Zijn er ook honden in beslag genomen, zo ja op basis van welke constateringen, en is een verslag over de bevindingen beschikbaar en kan dit gedeeld worden met de raad? Zo nee, waarom niet aangaande beide vraagstellingen?
Antwoord:
Het is bij de gemeente Almelo niet bekend of er honden in beslag zijn genomen. Wij beschikken ook niet over een eventueel verslag dat door de bevoegde toezichthoudende/handhavende instanties is opgemaakt.
Vraag 7.
Klopt het dat de fokker eventueel in beslag genomen dieren op enig moment weer terug kan krijgen en aan welke voorwaarden moet daarbij voldaan zijn?
Antwoord:
Omdat de gemeente geen wettelijke taken en bevoegdheden heeft als het gaat om toezicht en handhaving op het gebied van dierenwelzijn en in dat kader niet betrokken is bij deze zaak, kunnen wij hier geen antwoord op geven.
Vraag 8a.
Kunt u uitleggen waarom een bedrijf waarvan honden in beslag moeten worden genomen wegens verwaarlozing, toch in bedrijf mag blijven en hoe het welzijn van nog aanwezige honden wordt bewerkstelligd?
Antwoord:
Zie beantwoording vraag 7.
Vraag 8 b.
Welke mogelijkheden heeft het College om de vergunning van een dergelijke fokker in te trekken, welke criteria worden daarbij gehanteerd en hoe worden deze gemonitord, gecontroleerd en indien nodig gehandhaafd, al dan niet in samenwerking met relevante organisaties en instanties?
Antwoord:
Er is in geen sprake van een door de gemeente Almelo afgegeven vergunning. Het intrekken van een vergunning door de gemeente Almelo is dus niet aan de orde.
Vraag 8 c.
Is het College bereid indien na het onderzoek van de NVWA in deze concrete situatie blijkt dat er voldoende bevindingen zijn om vooralsnog tot sluiting over te gaan uit preventieve overwegingen ter waarborging van het welzijn van ter plekke nog aanwezige honden, deze fokkerij stil te leggen? Zo ja, wanneer gaat dit gebeuren? Zo nee, waarom is dit niet mogelijk?
Antwoord:
Een eventueel onderzoek van de NVWA kan/mag in de voorliggende situatie niet worden gedeeld met de gemeente. Een eventuele sluiting / stillegging van de hondenfokkerij door de gemeente op basis van bevindingen van de NVWA is daarom niet aan de orde.
Vraag 8 d.
Indien besloten wordt voornoemde fokker justitieel te vervolgen en indien dit vervolgens leidt tot een strafrechtelijke veroordeling, welke stappen onderneemt en welke consequenties verbindt het College daaraan?
Antwoord:
Op grond van de Wet Bibob kan strafrechtelijke vervolging en/of een strafrechtelijke veroordeling gevolgen hebben voor de gemeentelijke dienstverlening en/of het privaatrechtelijk handelen van de gemeente ten opzichte van natuurlijke personen of rechtspersonen. Het is echter niet mogelijk om hier uitspraken over te doen met betrekking tot deze fokker.
Vraag 9.
Gezien de ter plekke aangetroffen ernstige verwaarlozing, is het niet raadzaam en van cruciaal belang dat nog aanwezige honden ook per direct weggehaald worden? Zo nee, waarom niet?
Antwoord:
Dit is niet aan de gemeente om te beoordelen. Hier kunnen wij dus geen uitspraak over doen.
Vraag 10.
Op basis waarvan krijgt deze fokker langer de tijd om de boel op orde te krijgen, welke termijn is daarvoor gesteld en welke voorwaarden zijn daarbij opgelegd? Hoe is het dierenwelzijn in de tussentijd gegarandeerd?
Antwoord:
Wij beschikken niet over informatie om hier antwoord op te kunnen geven. Dergelijke informatie wordt niet verstrekt aan de gemeente.
Vraag 11.
Deelt u de mening dat fokkers als deze een (levenslang) houdverbod zouden moeten krijgen en de gemeente in samenwerking met relevante instanties daarop actief moet handhaven? Zo nee, waarom niet?
Antwoord:
Het is niet aan ons (het college) om hier een oordeel over te vellen.
Vraag 12.
Mogen er volgens het bestemmingsplan bedrijfsmatig en/of commercieel honden gehouden en gefokt worden op dit terrein, en heeft de fokker een vergunning voor deze bedrijfsmatige activiteit? Indien bevestigend beantwoord welke en wanneer is deze vergunning verleend, is er een maximaal aantal van aanwezige honden op dit terrein in het kader van de bedrijfsvoering gedefinieerd en hoe vaak en wanneer en door welke instanties heeft controle hierop plaatsgevonden?
Antwoord:
Er is in deze zaak geen sprake van een door de gemeente Almelo afgegeven vergunning. Welke activiteiten (bedrijfsmatig) op dit perceel mogen plaatsvinden op grond van het bestemmingsplan en welke c.q. hoeveel controles er in het verleden zijn uitgevoerd door de gemeente Almelo en de Omgevingsdienst Twente wordt op dit moment onderzocht. Lopende dit onderzoek kunnen hier echter geen uitspraken over worden gedaan. De gemeente heeft geen informatie over controles die door andere overheidsinstanties zijn uitgevoerd op deze locatie.
Vraag 13.
Is het voornemen om lering uit deze misstand te trekken en dat er vanaf heden en in de toekomst meer gecontroleerd en gehandhaafd zal worden zodat schrijnende situaties zoals deze zich niet meer voor kunnen doen? Wat is er tijdens inspecties van de afgelopen 5 jaar in soortgelijke of vergelijkbare situaties aangetroffen, hoe is er gereageerd op eventuele misstanden en kunnen deze gegevens indien nodig geanonimiseerd ter beschikking worden gesteld?
Antwoord:
Wij kunnen geen uitspraken doen over een eventuele intensivering van het toezicht in het kader van dierenwelzijn op deze locatie en andere locaties in Almelo, omdat dit niet onze bevoegdheid is. De gemeente heeft geen informatie over controles / inspecties die door overheidsinstanties, die belast zijn met het toezicht op dierenwelzijn, zijn uitgevoerd en welke opvolging er door deze instanties is gegeven aan de bevindingen.
Vraag 14.
Deelt u in algemene zin de mening dat deze fokker niet meer in de gelegenheid gesteld mag worden om in de gemeente Almelo bedrijfsmatig een hondenpension annex fokkerij te houden? Zo nee, hoe kan het dierenwelzijn dan volgens u gegarandeerd worden? Zo ja, welke stappen gaat u zetten opdat het hondenpension zo snel mogelijk gesloten wordt?
Antwoord:
Zie beantwoording vraag 8c en vraag 11.
Vraag 15.
Mocht het tot een strafrechtelijke veroordeling van deze fokker komen, hoe gaat het College zich verhouden tot een eventuele nieuwe aanvraag van voornoemde fokker tot het bedrijfsmatig exploiteren van een hondenpension annex fokkerij op deze danwel een andere locatie binnen de grenzen van de gemeente Almelo?
Antwoord:
Zie beantwoording vraag 8d.
Vraag 16.
Van anonieme tipgevers is vernomen dat de dierenarts die de eerste enting geeft en de gezondheidsverklaring aftekent, niet de dierenarts is die de puppy’s ook daadwerkelijk chipt. Kan de portefeuillehouder dierenwelzijn entameren dat deze bewering nader onderzocht wordt en de betreffende instanties hierover informeren? Mocht in enig vervolg onderzoek blijken dat dit op waarheid blijkt te berusten, wil de wethouder de raad daarover informeren en vanuit zijn optiek aangeven of en welke consequenties hieraan verbonden dienen te worden?
Antwoord:
Het is op grond van de vigerende wet- en regelgeving niet aan de gemeente om dit te (laten) onderzoeken. Uw signaal zal wel worden doorgegeven aan de relevante toezichthoudende / handhavende organisatie(s).
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Almelo,
de secretaris, de burgemeester,
https://www.tubantia.nl/almelo/een-inkijkje-in-deze-almelose-kennel-waar-honden-in-de-poep-lagen-en-dode-pups-bleven-liggen~a28e8152
Beantwoording raadsvragen PVA over aanpak verkeersveiligheid op de N36

Uw brief van 7 december 2023
Beantwoord 23 januari 2024
Onderwerp:
Beantwoording raadsvragen PVA over aanpak verkeersveiligheid op de
Geachte heer Korte,
Door middel van deze brief geven wij antwoord op de vragen die door uw fractie zijn gesteld over de aanpak van de verkeersveiligheid op de N36.
Vraag
1a. Kunt u een overzicht geven van het aantal ongevallen die hebben plaatsgevonden op de N36 tussen 1 januari 2007 en 1 januari 2023 op de rijksweg N36 (op het traject Almelo/Wierden Arriërveld/Ommen)?
Antwoord:
Een overzicht van de periode 1 januari 2007 tot en met 1 januari 2023 is er niet. In het onderzoeksrapport van Arcadis zijn de ongevalsgegevens van de periode 2014 tot 2021 gebruikt als input voor de besluitvorming van de Minister (Kamerbrief d.d. 23 juni 2023). Het onderzoeksrapport is te downloaden via (Verkeersveiligheidsmaatregelen N36 en N50 Kampen- Ramspol – Rijkswaterstaat Publicatie Platform).
Vraag
1b. Kan bovengenoemd overzicht gespecificeerd worden naar aantallen ongevallen met (zwaar)gewonden én die met dodelijke afloop?
Antwoord:
Het onderzoeksrapport geeft een gespecificeerd overzicht.
Vraag
2. Hoeveel mensen zijn door een verkeersongeval om het leven gekomen op vergelijkbare wegen, te weten N rijks-, en provinciale wegen, over deze periode?
Antwoord:
In het onderzoeksrapport is deze vergelijking niet gemaakt. Wel is er door Adviesbureau Sweco een top 10 gemaakt van gevaarlijkste N-wegen in Nederland. Dit rapport is te vinden via Top-10 onveilige N wegen | Rapport | Rijksoverheid.nl.
Vraag
3. Hoeveel procent onveiliger is de N36 gemiddeld genomen in vergelijking met een gemiddelde N rijks/provinciale weg?
Antwoord:
Deze vergelijking is niet gemaakt binnen het project N36, dus wij beschikken niet over deze gegevens.
Vraag
4a. Deelt u de mening dat er een grote urgentie is om deze weg veiliger te maken?
Antwoord:
Ja, wij delen deze mening.
Vraag
4b. Indien het college bovenstaande vraag bevestigend beantwoordt, welke concrete stappen zijn danwel worden ondernomen om dit vraagstuk onder de aandacht van relevante overleg- partijen te brengen, en kan dit concreet gedocumenteerd danwel geadstrueerd worden?
Antwoord
Zowel bestuurders als ook ambtenaren hebben veel gelobbyd bij regio Twente, provincie Overijssel en het Rijk. Vanwege deze lobby is er in het regeringsakkoord 2021-2025 bijna 60% van € 200 miljoen beschikbaar gesteld voor de verbetering van de verkeersveiligheid op de N36. Inclusief de gelden voor onderhoud betekent dat dat er voor de N36 een taakstellend budget beschikbaar is van € 125 miljoen. Wethouder Maathuis (namens de Twentse gemeenten) en wethouder Te Rietstap van Hardenberg (namens West Overijssel) zijn als bestuurders betrokken bij de N36 en hebben periodiek overleg met de projectleiding van Rijkswaterstaat / Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Daarnaast hebben ambtenaren van de gemeente Almelo maandelijks overleg over het opstellen van het plan van aanpak, de vorming van het projectplan en het uitwerkingsplan van de herinrichting van de N36. Medio januari 2024 heeft ten aanzien van de handhaving tevens een bestuurlijk overleg plaatsgevonden, tussen de gemeenten Twenterand en Almelo, politie en Rijkswaterstaat om tot een actieplan te komen op het gebied van gedrag en handhaving tot en met de start van de nwerkzaamheden in 2028.
Vraag
5. Hoeveel jaar komt de onveiligheid op de N36 al voor op de agenda van de bestuurlijke overleggen en worden er afspraken gemaakt over monitoring, verbetering en plannen, en welke voortgang is geboekt?
Antwoord:
Al vele jaren wordt er gelobbyd voor een verkeersveiligere N36. Het Rijk heeft in het recente verleden wel kleine verkeersveiligheidsmaatregelen getroffen, echter deze hebben niet geleid tot een structurele verbetering van de verkeersveiligheid. Met de huidige impuls wordt de verkeersveiligheid verbeterd door het aanleggen van een fysieke rijbaanscheiding.
Vraag
6a. Kunt u aangeven voor elk van de in februari 2014 al aangekondigde maatregelen, wanneer deze eindelijk worden uitgevoerd en opgeleverd?
Antwoord:
Het is ons niet bekend naar welke maatregelen u verwijst.
Vraag
6b. Indien en voorzover er inhoudelijke of procesmatige obstakels of belemmeringen de uitvoering van in februari 2014 aangekondigde maatregelen traineren of frustreren, kan het college uitvoerig informatie verschaffen welke oorzaken daaraan ten grondslag liggen en op welke wijze het college denkt deze te doorbreken?
Antwoord:
Op 23 juni 2023 heeft de minister de gekozen veiligheidsmaatregelen kenbaar gemaakt (Kamerbrief over MIRT voorjaar 2023 | Kamerstuk | Rijksoverheid.nl). Bij raadsbrief van 25 juli 2023 (Raad-2307819) bent u hierover geïnformeerd. De huidige veiligheidsmaatregelen hebben betrekking op het aanleggen van een fysieke rijbaanscheiding over het gehele tracé en het aanleggen van een weg met een obstakelvrije berm. Daarnaast wordt er gekeken naar het afsluiten en aanpassen van gelijkvloerse kruispunten naar een ongelijkvloerse variant. Het taakstellend budget van € 125 miljoen is niet toereikend voor de gekozen veiligheidsvariant van de minister. De aanpassingen van de kruispunten zijn niet opgenomen in het budget. Lobby bij provincie en Rijk blijft daarom noodzakelijk. De kans van slagen is afhankelijk van de urgentie die de toekomstige regeringscoalitie toebedeelt aan verbetering van verkeersveiligheid op de N36. Naast onvoldoende budget zijn er meer risico’s die vertraging (kunnen) veroorzaken. U kunt hierbij denken aan verschillende onderzoeken (bijvoorbeeld stikstof en milieueffecten) en aankoop van gronden, maar daar heeft het college geen invloed op.
Vraag
7. Deelt u in algemene zin de mening van de Partij Vrij Almelo dat versnelde aanpak hier echt aan de orde is en alles in het werk gesteld dient te worden om met prioriteit een einde aan deze zeer onwenselijke situatie op de N36 te maken?
Antwoord:
Ja, wij delen deze mening.
Vraag
8a. Is het College op de hoogte van de brief van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, gedateerd 28-06-2022 kenmerk IENW/BSK-2022/143262 aan de Tweede Kamer, waarin bij Tranche 2 een grootschalige aanpak met fysieke rijrichtingscheiding van de N36 wordt voorzien met uitvoering daarvan vanaf de jaren 2025 en 2026.
Antwoord
Ja, maar deze brief is achterhaald door de kamerbrief van 23 juni 2023 (zie antwoord 6b).
Vraag
8b. Indien bevestigend, heeft het College hierop schriftelijk danwel op enige andere wijze inhoudelijk gereageerd, waaruit kan worden opgemaakt dat het College de urgentie van dit vraagstuk en de prioritering daarvan bij de uitvoering (nogmaals) onder de aandacht heeft gebracht?
Antwoord:
Uw raad heeft bij de begroting voor 2024 € 750.000,- beschikbaar gesteld voor het aanpassen van de kruispunten onderaan de op-/afrit van N36 op Bedrijvenparksingel. Met deze financiële bijdrage proberen wij het Rijk uit te nodigen om dit knelpunt in de aanpak van de N36 mee te nemen. Verder wordt zowel bestuurlijk als ambtelijk in de periodieke overleggen aandacht gevraagd voor de urgentie.
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Almelo,
de secretaris, de burgemeester,
Schriftelijke vragen aan college van B&W Dierenmishandeling

De Partij Vrij Almelo was op uitnodiging van wethouder Joost Eerdmans bij de instalatie van de eerste Dierenpolitie van Nederland. Capelle aan den IJssel 15 februari 2010
Almelo,23 januari 2024
Schriftelijke vragen aan college van B&W.
Geacht college, de Partij Vrij Almelo heeft een aantal schriftelijke vragen over dierenmishandeling in de hondenfokkerij.
Vraag 1.
Bent u bekend met het bericht in TCTubantia d.d. 19 januari 2024 ‘Politie doet onderzoek naar fokkerij House of Beauty Boomers in Almelo’?
Vraag 2.
Deelt u het standpunt dat lokale politici inclusief het College, niet alleen de verantwoordelijkheid dragen voor onze burgers, maar dat dit ook geldt voor het welzijn van dieren in onze gemeente?
Vraag 3.
Hoe waarborgt en behartigt de gemeente in casu het College, die een eigen portefeuillehouder heeft met dierenwelzijn, direct en indirect de belangen en het welzijn van dieren in de gemeente Almelo?
Vraag 4a.
Kan de verantwoordelijke wethouder nadere inormatie verschaffen over de stand van het onderzoek, de wijze waarop deze hierbij betrokken is en/of wordt, wie danwel welke instantie de regie heeft en hoe de onderlinge rolverdeling en verantwoordelijkheden zijn gestructureerd, en welke onderzoeken momenteel worden ingesteld?
Vraag 4b.
Aansluitend is, danwel wordt, er overwogen een strafrechtelijke vervolging in te stellen van de in vraag 1 genoemde fokker, en kan indien en voorzover dit ten uitvoer wordt gebracht, nadere informatie worden verstrekt over de stand van zaken in deze?
Vraag 5.
Is bij de betreffende portefeuillehouder bekend hoeveel honden politie en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) aangetroffen hebben bij voornoemde fokker bij de laatste controle?
Vraag 6.
Zijn er ook honden in beslag genomen, zo ja op basis van welke constateringen, en is een verslag over de bevindingen beschikbaar en kan dit gedeeld worden met de raad? Zo nee, waarom niet aangaande beide vraagstellingen?
Vraag 7.
Klopt het dat de fokker eventueel in beslag genomen dieren op enig moment weer terug kan krijgen en aan welke voorwaarden moet daarbij voldaan zijn?
Vraag 8a.
Kunt u uitleggen waarom een bedrijf waarvan honden in beslag moeten worden genomen wegens verwaarlozing, toch in bedrijf mag blijven en hoe het welzijn van nog aanwezige honden wordt bewerkstelligd?
Vraag 8b.
Welke mogelijkheden heeft het College om de vergunning van een dergelijke fokker in te trekken, welke criteria worden daarbij gehanteerd en hoe worden deze gemonitord, gecontroleerd en indien nodig gehandhaafd, al dan niet in samenwerking met relevante organisaties en instanties?
Vraag 8c.
Is het College bereid indien na het onderzoek van de NVWA in deze concrete situatie blijkt dat er voldoende bevindingen zijn om vooralsnog tot sluiting over te gaan uit preventieve overwegingen ter waarborging van het welzijn van ter plekke nog aanwezige honden, deze fokkerij stil te leggen? Zo ja, wanneer gaat dit gebeuren? Zo nee, waarom is dit niet mogelijk?
Vraag 8d.
Indien besloten wordt voornoemde fokker justitieel te vervolgen en indien dit vervolgens leidt tot een strafrechtelijke veroordeling, welke stappen onderneemt en welke consequenties verbindt het College daaraan?
Vraag 9.
Gezien de ter plekke aangetroffen ernstige verwaarlozing, is het niet raadzaam en van cruciaal belang dat nog aanwezige honden ook per direct weggehaald worden? Zo nee, waarom niet?
Vraag 10.
Op basis waarvan krijgt deze fokker langer de tijd om de boel op orde te krijgen, welke termijn is daarvoor gesteld en welke voorwaarden zijn daarbij opgelegd? Hoe is het dierenwelzijn in de tussentijd gegarandeerd?
Vraag 11.
Deelt u de mening dat fokkers als deze een (levenslang) houdverbod zouden moeten krijgen en de gemeente in samenwerking met relevante instanties daarop actief moet handhaven? Zo nee, waarom niet?
Vraag 12.
Mogen er volgens het bestemmingsplan bedrijfsmatig en/of commercieel honden gehouden en gefokt worden op dit terrein, en heeft de fokker een vergunning voor deze bedrijfsmatige activiteit? Indien bevestigend beantwoord welke en wanneer is deze vergunning verleend, is er een maximaal aantal van aanwezige honden op dit terrein in het kader van de bedrijfsvoering gedefinieerd en hoe vaak en wanneer en door welke instanties heeft controle hierop plaatsgevonden?
Vraag 13.
Is het voornemen om lering uit deze misstand te trekken en dat er vanaf heden en in de toekomst meer gecontroleerd en gehandhaafd zal worden zodat schrijnende situaties zoals deze zich niet meer voor kunnen doen? Wat is er tijdens inspecties van de afgelopen 5 jaar in soortgelijke of vergelijkbare situaties aangetroffen, hoe is er gereageerd op eventuele misstanden en kunnen deze gegevens indien nodig geanonimiseerd ter beschikking worden gesteld?
Vraag 14.
Deelt u in algemene zin de mening dat deze fokker niet meer in de gelegenheid gesteld mag worden om in de gemeente Almelo bedrijfsmatig een hondenpension annex fokkerij te houden? Zo nee, hoe kan het dierenwelzijn dan volgens u gegarandeerd worden? Zo ja, welke stappen gaat u zetten opdat het hondenpension zo snel mogelijk gesloten wordt?
Vraag 15.
Mocht het tot een strafrechtelijke veroordeling van deze fokker komen, hoe gaat het College zich verhouden tot een eventuele nieuwe aanvraag van voornoemde fokker tot het bedrijfsmatig exploiteren van een hondenpension annex fokkerij op deze danwel een andere locatie binnen de grenzen van de gemeente Almelo?
Vraag 16.
Van anonieme tipgevers is vernomen dat de dierenarts die de eerste enting geeft en de gezondheidsverklaring aftekent, niet de dierenarts is die de puppy’s ook daadwerkelijk chipt. Kan de portefeuillehouder dierenwelzijn entameren dat deze bewering nader onderzocht wordt en de betreffende instanties hierover informeren? Mocht in enig vervolg onderzoek blijken dat dit op waarheid blijkt te berusten, wil de wethouder de raad daarover informeren en vanuit zijn optiek aangeven of en welke consequenties hieraan verbonden dienen te worden?
Graag ziet de Partij Vrij Almelo de (schriftelijke) vragen beantwoord.
Met vriendelijke groet,
Harry de Olde (fractievoorzitter)
————————————————————————–
Externe Links:


Facebook
Twitter