Partij Vrij Almelo
Dicht bij de burger
Aan college B&W 2025

Schriftelijke vragen aan college B&W

Drugshandel in de wijken van Almelo

Geacht college,

Al lange tijd voelen inwoners van Almelo en met name bewoners van een aantal specifieke wijken zich in toenemende mate onveilig en ervaren ze veel overlast door mensen met een verslaving en dealers.

Buurtbewoners vertellen dat personen met een verslaving regelmatig bezocht worden door dealers. Ook klagen zij over het stijgend aantal drugsdealers die handelen vanuit een geparkeerde auto.

Wij hebben de volgende vragen:

1. Is het college bekend dat er in een aantal Almelose wijken met toenemende frequentie wordt gedeald in drugs waar voornamelijk personen met een verslaving wonen?

2. Is er een centraal, openbaar, geanonimiseerd  en regelmatig geactualiseerd overzicht van aantallen verslaafden per wijk; en kan dit met de raad gedeeld worden;  zo niet kan dit worden gerealiseerd en indien ontkennend beantwoord wat is de onderliggende onderbouwing? 

3. Kan het college aangeven welke concrete stappen de gemeente heeft genomen om de veiligheid in deze wijken te verbeteren, de drugs gerelateerde overlast te reduceren en tot welke meetbare resultaten dit heeft geleid?

4. Hoe werken woningcorporaties, gemeente en zorgverleners samen om het probleem drugsverslaving in de wijken in kaart te brengen en vervolgstappen te ondernemen die uiteindelijk leiden tot uitbanning van deze overlast en gevoel van onveiligheid bij wijkbewoners? 

5. Is de begeleiding van mensen met een verslaving en mensen die vanuit een GGZ instelling komen volgens het college afdoende, en is dit evident aantoonbaar inzake bestrijding en vermindering drugs-gerelateerde overlast; kan hierover nadere informatie worden verstrekt? 

6. Welke mogelijkheden hebben zij om preventief in te grijpen bij signalen vanuit de wijk, en hoe vaak wordt van deze mogelijkheid gebruik gemaakt per jaar en per wijk? 

7. Is het college het met ons eens dat, ondanks jarenlange aandacht van meerdere partijen en belanghebbenden, de situatie niet is verbeterd maar juist verslechterd?

8. Kan aan de raad een overzicht worden verstrekt  per jaar vanaf 2022 van het aantal gemelde incidenten bij politie of anderszins betrokken instanties en/of op eigen initiatief genomen preventieve of repressieve interventies inzake onderhavig onderwerp? 

9. Welke rol spelen de wijkregisseurs in deze zaken en wie bewaakt de voortgang en/of heeft de regie bij het afstemmen van multidisciplinaire coordinatie op dit gebied?

Wij zien de vragen graag beantwoord.

Met vriendelijke groet,

Namens Partij Vrij Almelo

Harry de Olde

Beantwoording schriftelijke vragen PVA inzake buurtbemiddeling

Voor buurtbemiddeling in Almelo kun je contact opnemen met Buurtbemiddeling Almelo via 0546 – 544 144 of info@buurtbemiddelingalmelo.nl. Buurtbemiddelaars zijn getrainde vrijwilligers die onpartijdig zijn en helpen bij het oplossen van conflicten tussen buren door middel van gesprekken. De Partij Vrij Almelo heeft vragen gesteld over de effectiviteit van buurtbemiddeling en de samenwerking met andere partijen om overlast aan te pakken. 

Geachte heer Korte,
Op 25 augustus 2025 heeft u aantal vragen gesteld met betrekking tot buurtbemiddeling.
In deze brief geven wij antwoord op uw vragen.

Vraag 1.

Is buurtbemiddeling (sinds haar oprichting op 1 september 2016) inderdaad een effectieve manier om conflicten tussen buren op te lossen en de leefbaarheid in de wijk te vergroten?

Antwoord:

Buurtmiddeling is inderdaad een van de effectieve manieren om op laagdrempelige wijze de conflicten tussen buren op te lossen en de leefbaarheid in de wijk te vergroten. Juist bij conflicten in de straat is het belangrijk bewoners hierbij op een laagdrempelige manier te ondersteunen. Buurtbemiddeling helpt de bewoners hierin meer zelfredzaam te worden. Voor complexere situaties blijft een gezamenlijke inspanning van woningcorporaties, politie en gemeente nodig.

Vraag 2.

Hoeveel getrainde vrijwilligers zijn er op dit moment werkzaam bij buurtbemiddeling?

Antwoord:

Er zijn 16 bemiddelaars.

Vraag 3.

Er zou sprake zijn van een structureel tekort aan vrijwilligers. Betekent dat het aantal meldingen van overlast aan het toenemen is?

Antwoord:

Het aantal meldingen neemt inderdaad toe. Bij voorkeur zou buurtbemiddeling werken met 18 tot 20 actieve buurtbemiddelaars. Het is steeds moeilijker om aan actieve vrijwilligers te komen, dit is een landelijke trend. Dit werd ook bevestigd in een regionaal overleg Twente/Achterhoek waarin 24 buurtbemiddelingsgemeenten bij betrokken zijn. Er zit overigens geen direct verband tussen het aantal overlastmeldingen en een eventueel tekort aan vrijwilligers.

Vraag 4.

Welke samenwerking is er met de woningbouwvereniging en politie om het slachtoffer(s) van burenruzie te helpen?

Antwoord:

Er is een goede samenwerking tussen de verschillende samenwerkingspartners: politie, woningcorporaties gemeente en Avedan. Er zijn reguliere stuurgroep- en werkgroepoverleggen. Daarnaast zijn de contacten tussen de woonconsulenten van de woningcorporaties wijkagenten, en coördinatoren snel en effectief. Er zijn korte lijnen en zij kunnen snel met elkaar schakelen.

Vraag 5.

Is in onze APV een bepaling opgenomen waarbij er tegen ernstige, herhaaldelijke, langdurige en stelselmatige overlast actie kan worden ondernomen door de burgemeester ?

Antwoord:

In de APV van Almelo is in artikel 279 de aanpak van woonoverlast vastgelegd. Indien er sprake is van
ernstige en herhaaldelijke hinder kan de burgemeester een last onder bestuursdwang opleggen.

Vraag 6.

Als buurtbemiddeling niet werkt, zijn er dan meerdere vervolgstappen mogelijk? Zo ja, welke vervolgstappen?

Antwoord:


Als bewoners geen gebruik (meer) willen maken van buurtbemiddeling, wordt er weer contact opgenomen met de verwijzers of buren nemen zelf contact op met politie en/of woonconsulenten.
Het vraagt van geval tot geval maatwerk welke vervolgstappen worden ingezet. We
(woningcorporaties, politie, gemeente) hebben het AVE-model (aanpak voorkomen escalatie)
vastgesteld. Middels dit model wordt de samenwerking met partners versterkt als het gaat om
opschalen van overlastsituaties:

  1. Bewoners zijn eerst zelf aan zet
  2. Bewoners met ondersteuning van buurtbemiddeling
  3. Bij aanhoudende overlast melden bij woningcorporatie of politie
  4. Integrale samenwerking tussen eerder genoemde partners
  5. Toepassing artikel 279; in artikel 279 is de aanpak van woonoverlast vastgelegd. Indien er sprake is van ernstige en herhaaldelijke hinder kan de burgemeester een last onder bestuursdwang opleggen

Vraag 7.

Het landelijke oplossingspercentage van burenruzies ligt al jaren achtereen stabiel rond de 66 %. Zijn er recente, specifieke cijfers beschikbaar voor het algemene oplossingspercentage in Almelo?

Antwoord:


In 2024 was het oplossingspercentage in Almelo 73.8 %. In 2025 t/m 2e kwartaal 70.6 %.

Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Almelo,

de secretaris, J.H. Dijkstra,

de burgemeester, R.T.A. Korteland

Schriftelijke vragen PVA aan college van B&W

Almelo, 25 Augustus 2025

Geacht college,

In de gemeente Almelo maken wij al enkele jaren gebruik van Buurtbemiddeling. Bij buurtbemiddeling helpen bemiddelaars om problemen tussen buren te bespreken. De bemiddelaars praten eerst met de ene partij en daarna met de andere. Daarna zorgen zij voor een gezamenlijk gesprek. Ze helpen bij het maken van afspraken tussen de buren om tot een oplossing te komen. Getrainde vrijwilligers helpen buren om conflicten en overlast situaties op te lossen.

Alle Almeloërs kunnen er gratis gebruik van maken. Momenteel zijn er een aantal buurtbemiddelaars actief in Almelo om burenruzies te voorkomen en op een doeltreffende manier aan te pakken. Op 21 april 2021 en op 16 februari 2023 stelden wij al schriftelijke vragen over toenemend overlast.

Desondanks komen er bij de Partij Vrij Almelo anno 2025 nog geregeld meldingen binnen over radeloze inwoners die overlast van buren of buurt ervaren.

De Partij Vrij Almelo heeft de volgende vragen:

1. Is buurtbemiddeling (sinds haar oprichting op 1 september 2016) inderdaad een effectieve manier om conflicten tussen buren op te lossen en de leefbaarheid in de wijk te vergroten? 

2. Hoeveel getrainde vrijwilligers zijn er op dit moment werkzaam bij buurtbemiddeling?

3. Er zou sprake zijn van een structureel tekort aan vrijwilligers. Betekend dat het aantal meldingen van overlast aan het toenemen is?

 4. Welke samenwerking is er met de woningbouw vereniging en politie om het slachtoffer(s) van burenruzie  te helpen?  

 5. Is in  onze APV is een bepaling opgenomen waarbij er tegen ernstige, herhaaldelijke, langdurige en stelselmatige overlast actie kan worden ondernomen door de burgemeester ?

6. Als buurtbemiddeling niet werkt, zijn er dan meerdere vervolgstappen mogelijk? Zo ja, welke vervolgstappen?

7. Het landelijke oplossingspercentage van burenruzies ligt al jaren achtereen stabiel rond de 66 %. Zijn er recente, specifieke cijfers beschikbaar voor het algemene oplossingspercentage in Almelo?

Graag ziet de Partij Vrij Almelo de vragen beantwoord.

Met vriendelijke groeten,

Namens fractie PVA

Harrie Korte

Schriftelijke vragen PVA over Jeugdzorg

Almelo, 29 juli 2024

Geacht college,

Te veel kwetsbare kinderen, waar op zich nog niets mee aan de hand is, belanden toch te vaak in de jeugdzorg. De cijfers zijn onthutsend, 1 op de 7 kinderen heeft te maken met jeugdzorg en/of speciaal onderwijs. Dat was 20 jaar geleden 1 op de 27. Bekend is dat wij de grootste uithuisplaatsers van Europa zijn.

De jeugdzorg moet efficiënter en kostenbesparend. Echter, bezuinigingen op dit soort portefeuilles wekken de indruk dat dit op papier goedkoper en efficiënter wordt, maar in werkelijkheid en op lange termijn kan dit voor grotere problemen zorgen. Want hoe gaat het aanscherpen van de Verordening Jeugdhulp ervoor zorgen dat de instroom beperkt en de uitstroom bevorderd wordt? De behandelduur, is dit iets wat “de gemeente” bepaalt of gebeurt dit via een landelijk vastgestelde norm? Wordt dit afgestemd met een daarvoor opgeleide behandelaar? En is er nog ruimte om te kijken per individu?

Ondanks diverse maatregelen zoals wijkteams, hulp bij de huisarts, jongeren en jeugdwerk, samenwerking met het onderwijs en inzet van Humanitas is in 2023 het aantal kinderen en jongeren in de gemeente Almelo dat betaalde jeugdhulp heeft gehad weer gestegen. Nergens in Overijssel krijgen zoveel jongeren jeugdzorg als in Almelo. Uit cijfers van het CBS over 2023 blijkt dat ruim 12 procent van de jongeren tot 23 jaar oud een vorm van jeugdhulp krijgt. Om er moedeloos van te worden.

De Partij Vrij Almelo heeft de volgende vragen:

1. Kunt u een overzicht geven van het aantal kinderen in de gemeente Almelo dat de laatste drie jaar uit huis is geplaatst (inclusief de leeftijd van uithuisplaatsing)?

2. Hoe zit het met de eigen verantwoordelijkheid van ouders, schuiven ze mogelijk te snel lastige opvoedkundige zaken op het bordje van de zorgverlening?

3. Hoe denkt het college de verantwoordelijkheid voor de kinderen om meer neer te leggen bij de ouders ipv te snel door de gemeente betaald professionele hulp te willen?

4. Ziet het college een mogelijk verband tussen de toename van middelengebruik (drugs, alcohol) en de toename van jeugdzorg?

5. In sommige gemeenten blijkt de uitstroom jeugdhulp ver achter op de instroom, terwijl in andere gemeenten veel minder verschil is tussen uitstroom en instroom. Hoe zit het in onze gemeente?

6. Op welke wijze volgt de gemeente Almelo de ontwikkeling van de kinderen bij uithuisplaatsing en terugplaatsing?

7. Hoeveel kinderen in de gemeente Almelo hebben op basis van de uitvoering jeugdwet geen contact meer met een van de ouders?

8. Bent u het met de Partij Vrij Almelo eens:
Hoe meer vraag naar zorg, hoe hoger de rekening voor de gemeente?En dat we dat in de praktijk ook zien: een almaar stijgende vraag?
Is het niet tijd om een serieuze discussie te voeren over welke zorg we financieren?
En is niet alles wat lastig is in het leven van opgroeiende kinderen automatisch (financieel) thuis hoort op het bordje van de gemeente?

Met vriendelijke groet,

Namens Partij Vrij Almelo,
Harry de Olde

Beantwoording schriftelijke raadsvragen fractie PVA mbt veiligheid/dreiging kernwapens

Geacht college,

Op 6 augustus 1945 werd de wereld voor het eerst geconfronteerd met de allesvernietigende kracht van kernwapens. Meer dan 210.000 burgers kwamen om het leven. Nu, tachtig jaar later, zijn in Hiroshima en Nagasaki de gevolgen van de atoomaanval nog steeds merkbaar. Anno nu zijn kernwapens tot wel duizend keer sterker dan de bommen van 1945. En hoewel er minder kernwapens zijn dan net na de Koude Oorlog, is het gevaar nog niet geweken, en zijn er nieuwe landen bijgekomen die over een nucleair potentieel beschikken, en het non-proliferatieverdrag weigeren te ondertekenen.

Sterker nog, veel landen investeren versterkt in de modernisering van kernwapens. Naast steeds krachtigere nucleaire ballistische en hypersone raketten zijn er ook tactische kernwapens ontwikkeld, die lokaal en regionaal een vernietigende verwoesting kunnen aanrichten zonder een compleet land van de kaart te vegen. Hierdoor is de drempel voor inzet van deze wapens beduidend verlaagd en met een navenant risico ook voor middelgrote steden als Almelo in geval van concrete oorlogsdreiging.

Recentelijk verschenen in de media een aantal artikelen over de stijgende vragen omtrent nucleaire schuilkelders. De bezorgdheid onder de bevolking omtrent een kernaanval is dan ook gestegen, na de paraatstelling van de Russische nucleaire wapens. Nederland is totaal niet voorbereid op een luchtaanval, zeggen experts: ‘Alles is verwaarloosd’.

Beantwoording schriftelijke raadsvragen fractie PVA mbt veiligheid/dreiging kernwapens:

Geachte heer de Olde,

Namens de fractie Partij Vrij Almelo heeft u op 28 november 2024 schriftelijke raadsvragen gesteld over oorlogsdreiging en de dreiging van kernwapens. Middels deze brief beantwoorden wij deze vragen.

Vraag 1.

Van 1952 tot 1986 hadden we in Nederland de “Bescherming Bevolking” met zo’n 150.000 vrijwilligers die klaarstonden om tijdens rampen en (kern)oorlog in actie te komen. Dit document viel in 1961 bij iedereen op de mat: https://www.museumbeschermingbevolking.nl/uploads/800/4336/wenken_BB.pdf. Wat doet de veiligheidsregio bij crisis situaties preventief (voorlichting aan burgers en voorbereiding) en repressief (opschalen en afstemmen van acties en maatregelen) in geval van een kernaanval cq noodsituaties?

Antwoord:

In preventieve zin zet de Veiligheidsregio in op het weerbaar maken van inwoners, door onder andere gebruik te maken van de website www.twenteveilig.nl. Daarnaast is het thema opgenomen in het oefenprogramma, waardoor regelmatig met gerelateerde scenario’s wordt geoefend. En de crisisorganisatie wordt continu doorontwikkeld om adequaat te kunnen opschalen in een noodsituatie. Ook hebben we een NL Alert, waarbij inwoners snel kunnen worden gealarmeerd.

Vraag 2.

De Zweedse overheid verstrekt aan al haar inwoners een boekje ‘In case of crisis or war’. Is er een Nederlands protocol in geval van crisis en oorlog? Zo ja, waar is dat te vinden?

Antwoord:

In Nederland heeft de Rijksoverheid een dossier op haar website geplaatst met mogelijke dreigingen en handelingsperspectief Dreiging in Nederland | Rijksoverheid.nl. Daarnaast wordt verwezen naar de website Denk Vooruit, als het gaat om het voorbereiden op een crisissituatie Internationale spanningen | Risico’s in Nederland | Denk vooruit.

Vraag 3.

Treft het college ook maatregelen in het geval dat er een eventuele kernaanval op Almelo zou komen? Zo ja, wat voor maatregelen zijn dit? Zo nee, waarom niet?

Antwoord:

Zowel wat betreft preventie en het weerbaar maken van inwoners, als repressie sluit de gemeente Almelo aan bij de aanpak van de Veiligheidsregio Twente en de Rijksoverheid. De Rijksoverheid is verantwoordelijk om hier landelijk beleid voor vast te stellen en maatregelen voor te treffen.

Vraag 4.

Is er vanuit het college een specifiek protocol voor wanneer Almelo getroffen wordt? Zo ja, met wat voor soort aanvallen wordt rekening gehouden? En is daar speciaal rekening gehouden met de strategische infrastructuur en is er, waar wij voetstoots van uitgaan, ook een protocol voor het beschermen van de inwoners? Zo nee, waarom niet?

Antwoord:

De Twentse crisisorganisatie is in staat om flexibel op te schalen, indien Almelo getroffen wordt. De crisisorganisatie kan anticiperen op verschillende scenario’s, zoals de uitval van vitale voorzieningen en een cyberaanval. In een crisisteam worden strategische besluiten genomen om de crisis aan te pakken, de effecten te beperken en de inwoners te beschermen.

Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Almelo, de secretaris, de burgemeester,
J.H. Dijkstra R.T.A. Korteland

Als je vrede wilt, bereid je dan voor op oorlog

Beantwoorde vragen PVA over kopen op afbetaling

Geacht college,

Nergens in Overijssel kampen verhoudingsgewijs meer huishoudens met problematische schulden dan in Almelo. Het percentage is bovendien voor het derde jaar op rij gestegen, blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Vooral de mogelijkheid tot uitgesteld betalen baart deskundigen veel zorgen. Mensen zouden erdoor verleid kunnen worden meer spullen te kopen die zij zich eigenlijk gezien hun inkomenspositie niet kunnen veroorloven. Daarnaast kunnen mensen die al schulden hebben en in een betalingsregeling zitten, via uitgesteld betalen schulden blijven opbouwen, wat resulteert in een onwenselijke vicieuze cirkel. Mogelijk gaat de reeds gangbare praktijk van kopen op afbetaling bij online aankopen, nu ook laagdrempelig worden ingevoerd in de winkelstraten van Almelo bij fysieke aankopen.

De Partij Vrij Almelo maakt zich hier ernstig zorgen over, omdat dit de drempel om in de schulden terecht te komen nog verder verlaagd. Specifiek in dit geval vragen wij aandacht voor jongeren en (kwetsbare)mensen die al schulden hebben, omdat men zo veel te gemakkelijk (verder) in de problemen kan komen. Ook landelijk is dit onderwerp al besproken en zijn er zorgen geuit in de Tweede Kamer. Alhoewel de Tweede Kamer onlangs een motie aannam om buy now, pay later in fysieke winkels te verbieden reageerde staatssecretaris Teun Struycken (Rechtsbescherming) dat hij deze motie vanwege Europese regels en richtlijnen niet tot uitvoer kan brengen.

Als Partij Vrij Almelo richten wij dan ook de volgende vragen aan het college:

Geachte heer De Olde,

Op 11 december 2024 heeft uw fractie schriftelijke vragen gesteld over de problemen die kunnen optreden als fysieke winkels ook de mogelijkheid gaan bieden voor het kopen op afbetaling.

In deze brief beantwoorden wij uw vragen.

Vraag 1:

Heeft u al enig beeld of er in Almelo fysieke winkels zijn die van plan zijn om ‘kopen op afbetaling’ aan te bieden, of dat wellicht al doen?

Antwoord:


Daar hebben wij op dit moment nog geen volledig beeld van.

Vraag 2:

Is het college zich bewust van de risico’s van het ‘kopen op afbetaling’ voor diverse kwetsbare doelgroepen zoals minderjarigen en mensen met schulden?

Antwoord:

Ja.

Vraag 3:

Worden er vanuit het college al acties ondernomen om inwoners te beschermen tegen het aanbieden van laagdrempelige, maar vaak dure leningen? Ziet het college het als haar taak om door bijvoorbeeld publiciteits- of voorlichtingscampagnes burgers proactief te informeren over de gevaren van uitgesteld betalen, indien invoering daarvan op lokaal niveau geschiedt?

Antwoord:


Onze coaches financiën geven op individueel niveau gerichte informatie over het voorkomen en oplossen van financiële problemen. Daarnaast richten wij ons, bijvoorbeeld met ons project Money Start, op het voorkomen van financiële problemen bij jongeren. Dit door geldlessen te geven op scholen in het voortgezet onderwijs. Kopen op afbetaling en leningen, en de gevaren daarvan, komen tijdens deze lessen aan de orde.

Wanneer kopen op afbetaling in fysieke winkels in Nederland breed vorm krijgt, zien wij een landelijke voorlichtingscampagne over de financiële risico’s hiervan voor inwoners, als het meest effectief.

Vraag 4:

Bent u bereid verdere acties te ondernemen, bijvoorbeeld door het maken van afspraken of sluiten van een convenant hierover met winkeliers?

Antwoord:


Gezien de landelijke invoering van kopen op afbetaling zal het lastig zijn om hier lokaal afspraken over te maken met winkeliers.

Vraag 5:

Zo ja, hoe bent u van plan dit te gaan doen?

Antwoord:

Zie het antwoord op vraag 4.

Hoogachtend,


Burgemeester en wethouders van Almelo,
de secretaris, de burgemeester,
J.H. Dijkstra R.T.A. Korteland

Stem of voeg toe aan: