Almelo grotestraat in vroegere jaren.
Na een tel.rondgang door Tubantia aan enkele fractievoorzitters van zowel college als oppositiepartijen blijkt dat er geen eensgezindheid is voor de komst van een factory-outlet op de plek van Almelo Nouveau.
Hieronder zullen wij proberen onze mening “die niet is gevraagd” over de vestiging van een outletcentrum in Almelo duidelijk te maken.
Steeds meer steden dreigen zielloos te worden, binnensteden verschralen, de officiële en zeker verborgen winkelleegstand neemt toe. Als dit zo doorgaat betekend dat ‘het einde van het winkelen’. Speciaalzaken verdwijnen, de middenstand heeft het moeilijk en door dominante winkelketens dreigen veel steden steeds eenvormiger te worden. Enkele vitale (binnen)steden blijven over en de rest dreigt het predicaat kloonsteden te krijgen. Wat een gezelligheid. Er is een fors overaanbod aan winkellocaties. De Slag om Nederland onlangs getoond door de VPRO heeft het over een aanbod van winkels in Nederland waarmee 50 miljoen mensen kunnen worden bediend. In combinatie met de matige economische vooruitzichten zal de verschraling van steden, dus ook van Almelo zonder ingrijpend schrappen van plannen en transformeren van winkellocaties, sterk toenemen.
Elk jaar sluiten tienduizend winkels in Nederland hun deuren en belanden er beduidend meer middenstanders in de rode cijfers. De omzet van speciaalzaken daalt al jaren sterk. De toekomst ziet er somber uit. Bakkers, groentezaken, slagers en ambachtelijke bedrijvigheid worden zo beschermde stedelijke attracties. Natuurlijk speelt de webwinkelende meneer bol.com een rol en lijkt de consument te gaan voor ketens en supers. Dit is maar één kant van de medaille. Kopen consumenten alles bij de grote winkelketens omdat het eenvoudig is? Of omdat het simpelweg goedkoper is? Door de zelfgecreëerde, maar door gemeenten vaak ondersteunde, relatieve monopoliepositie van de winkelketens kunnen zij hun producten goedkoper aanbieden. Daarnaast blijven zij langer open in de avonden en op koopzondagen. Dit betekent voor de meeste middenstanders een race om te overleven. Overheden moeten zich bewust zijn van deze vorm van oneerlijke concurrentie.
Zelfs krachtige binnensteden hebben te maken met een ware overlevingsstrijd van de middenstand. De enige middenstand bestaat binnenkort uit horeca, patatzaken en belwinkels. Nederlandse steden dreigen fantasielozer te worden en te veramerikaniseren. In de praktijk gaat de bouwwoede van grote ketens, vastgoedbedrijven, projectontwikkelaars en beleggers door. Het gevaar dreigt dat in Nederlandse steden, net als is gebeurd in Amerikaanse, Aziatische en ook Franse steden, het meeste vertier straks te vinden is in stedelijke malls, en shopping- en outlet centra buiten de stad. En dat terwijl de middenstand steden juist bruisend, dynamisch, interessant voor bezoekers, maar vooral creatief maakt. Hoe verhoudt dit zich tot de profilering van veel steden als creatieve stad, kennisstad en cultuurstad? Blijkbaar leren we niets van het buitenland.
Het tempo van de verschraling neemt steeds meer toe en ook Almelo moet nu eindelijk eens kleur gaan bekennen. Plannen schrappen, planoptimisme vervangen door schaarste, echt regionaal afstemmen en het MKB er meer bij betrekken. Gebruik de ervaringen uit het buitenland en vertaal deze naar concrete acties. Waarom geen concrete afspraken met ontwikkelaars, beleggers en corporaties maken over het percentage middenstand? Niet voor niets vind je gezelligheid en de beste en leukste winkelstraten vooral in gebieden waar ruimte is voor de middenstand.
Wij hopen dat door deze berichtgeving duidelijk is waar de Partij Vrij Almelo voor staat.
Prachtig plaatje uit vervlogen tijden..
Mooi plaatje helaas verwoest door de bouwfantasie van de gemeente Almelo, grootheidswaanzin ,vroeger werd je er voor opgesloten
De enorme groei van het winkeloppervlak is mede veroorzaakt door ‘één-tweetjes’ tussen projectontwikkelaars en gemeenten.”Vaak ontwikkelen die nieuwe projecten zonder overleg met de detailhandel en zonder rekening te houden met het bestaande winkeloppervlak.” Het aantal winkels is de afgelopen jaren daarentegen afgenomen, aangezien kleine winkels worden gesloten en grote bedrijven hun plaats innemen. Een sombere toekomst voor de middenstand.