Partij Vrij Almelo
Dicht bij de burger
Almelo aantrekkelijk maken, hoe doe je dat????

 

Leegstand Almelo

 

Tijdens een rondwandeling door de binnenstad van Almelo zie ik her en der lege winkelpanden. Ik maak me al jaren zorgen over de vraag wat er moet gebeuren om de winkelstraat ook in de toekomst te laten concurreren met het groeiende online aanbod.

In het zuiden van de Grotestraat kom ik een jonge energieke ondernemer tegen waarmee ik in gesprek raak. Hij heeft, zegt hij, lang nagedacht over de vraag hoe de winkelstraat aantrekkelijk blijft. ‘Producten kan je overal kopen,’ zegt hij. ‘Maar de stad kan je beleven: horen, zien, ruiken, proeven. Je gaat erheen om gezellig te shoppen en een hapje te eten.’ Hij ziet een terugkeer naar vervlogen tijden: ‘Het ambacht moet terug komen, het persoonlijke contact en het praatje met de klant. Eigenlijk al die zaken die we de afgelopen twintig jaar hebben laten versloffen omdat de klanten toch wel kwamen.’

We weten allemaal dat minstens 65 % van de bezoekers voor de gezelligheid naar de binnenstad gaat. De horeca is hierbij de grootste trekker; al die leegstaande panden juist een afknapper. Niets is erger dan een straat met veel borden ‘Te huur’ of ‘Te Koop’. “Zet daar tijdelijke winkels in of geef studenten en kunstenaars de kans om hier aan de slag te gaan.” Als er iets in de etalage staat is een verlaten winkel direct aangekleed. Denk aan alle bezoekers van de binnenstad.

Je hebt jeugd, ouders met kleine kinderen, alleenstaanden en steeds meer ouderen. De scholieren zijn de consumenten van de toekomst; de singles zoeken gezellige horeca en de moeders met kleine kinderen naar een veilige winkelomgeving. “Maar ze zoeken allemaal sfeer en gezelligheid. Dus geen onpersoonlijke kale straten met veel leegstand, maar een omgeving met groen en sfeer. Liefst nog met nostalgische trekjes. Evenementen kunnen helpen, ook als ze kleinschalig zijn.”

De ondernemer: ook na sluitingstijd moet het aantrekkelijk zijn in de winkelstraat. Juist in deze gebieden versterken winkel- en woonmilieus elkaar. Het wonen boven winkelruimte op deze vaak trendy locaties is zeer aantrekkelijk voor singles en/of andere groepen mensen die van het centrum van de stad houden.”De passie van de winkelier moet omhoog, winkelen moet weer een uitje worden. De aanwezigheid van unieke winkelpanden met een scala aan producten aangeboden door gedreven ondernemers is van doorslaggevende betekenis om ook in de nabije toekomst meer bezoekers naar de winkelsteden te trekken.

Ook zijn er steeds meer gemeenten die plannen hebben om te experimenteren met gratis parkeren. Het verschilt per gemeente hoe je leegstand voorkomt en een binnenstad aantrekkelijk houdt voor publiek.

,,De tijd dat ambtenaren achter hun bureau konden bepalen hoe de binnenstad eruit moest zien, is voorbij. Winkeliers, horecabedrijven en bewoners weten zelf het beste wat goed is voor de binnenstad.”

Harry de Olde

 

Knuffelwinkel – DTZ Zadelhoff

 

Gratis parkeren heeft ook in Nijmegen en Winschoten aangetoond dat het bezoek aan deze steden aanzienlijk is toegenomen door gratis parkeren. De gemeenteraad van Steenwijk heeft ook besloten om het betaald parkeren af te schaffen.  Wij, van de PVA (Partij Vrij Almelo) vinden het in het huidige economische klimaat niet verantwoord vast te houden aan betaald parkeren.

Als de gemeente Almelo wil dat we een bloeiende binnenstad hebben met florerende middenstand en horeca en interesse van binnen en buiten de stad voor onze rijke cultuur en historie dan zou vandaag nog het betaald parkeren afgeschaft moeten worden.

 

 

Stem of voeg toe aan:

Comments are closed.