
Gevaarlijke weg N36
Een flink pakket maatregelen leidde er tot dusver niet toe dat er minder ongelukken zijn op de N36. Dat zegt Rijkswaterstaat-directeur Nelly Kalfs, namens Minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen. Tegelijk stellen beiden dat er pas medio 2021 een representatief beeld is.
Het bovenstaand persbericht dateert uit 2019 met het verzoek hier iets aan te doen. Intussen zijn we beland in 2022 en vallen er ondanks dat we een nieuwe Minister van Infrastructuur en Waterstaat hebben nog steeds doden op deze levensgevaarlijke weg. Provinciale wegen zijn zo’n beetje de gevaarlijkste wegen van het land. Vooral toenemend vrachtverkeer zorgt voor gevaarlijke inhaalacties onder automobilisten. Men denkt nog even snel in te halen, zelfs als er verkeer van de andere kant komt. Frontale botsingen liggen dus op de loer.
Door de jaren heen heeft de overheid diverse maatregelen genomen om het aantal doden terug te laten dringen. Denk onder meer aan het toepassen van vangrails of meer gebruik van doorgetrokken strepen. Toch vallen de meeste verkeersdoden nog steeds op de N-wegen. Veiligheid moet de aanleiding zijn om autowegen om te bouwen tot tweestrookswegen met inhaalstroken (2+1 wegen). Het wegtype bestaat uit drie rijstroken waarvan de middelste rijstrook om de ca. 1.500 meter aan een van beide rijrichtingen is gekoppeld. De gegarandeerde en goede inhaalmogelijkheden maken deze weg comfortabeler en aanmerkelijk veiliger dan de traditionele enkelbaans autoweg zoals de N36.
In landen als Duitsland, Engeland, Zweden, Finland en Ierland, wordt dit type 2+1 weg al vaker toegepast. Bovendien is de 2+1 weg een compacte en kosteneffectieve oplossing. Overigens vergroten inhaalstroken niet de capaciteit van een autoweg omdat voertuigen aan het eind van de inhaalstrook weer moeten invoegen. Dat komt vooral omdat de verkeersintensiteiten hoger is dan die weg aan kan. Eigenlijk vinden wij dat de weg naar 2×2 baans moet. Intussen is er al een onderzoek gestart om van Hoogeveen – Almelo een autosnelweg te maken.
Als overheid heb je de plicht je burgers zo goed mogelijk te beschermen en angst weg te nemen. Dit uitgangspunt zou men ook eens mee moeten nemen in de oeverloze discussie of het aan de weg ligt of aan de bestuurders. Er zijn al verschillende politieke partijen bezig geweest om te proberen de N36 veiliger te maken, waaronder de Partij Vrij Almelo.
Ja, er zijn ondertussen maatregelen genomen en dat heeft misschien wel wat geholpen, maar de botsingen blijven plaatsvinden en de groep die uit angst voor dit soort ongelukken de N36 mijdt groeit gestaag.
Dus wegblijven daar als het kan….
N36 nog steeds levensgevaarlijke weg
Dodenweg” N36 moet nu echt op de schop

Telegraaf, 10 februari 2022


Facebook
Twitter