Partij Vrij Almelo
Dicht bij de burger
Geen tijd meer te verliezen om N36 veiliger te maken
Categories: Zonder rubriek

Partij Vrij Almelo samen met Hart van Nederland op dodenweg N36 (foto Partij Vrij Almelo)

Op de N36 tussen Almelo en Ommen gebeuren regelmatig ernstige ongelukken. Ook met een dodelijke afloop. Sinds de jaren 90 voldoet de weg niet meer aan de voorwaarden die het Rijk stelt voor veiligheid. Het is inmiddels een lange traditie geworden om Den Haag te porren en de N36 veiliger te maken, ondanks dat er miljarden aan wegenbelasting binnenkomen. De belastingopbrengsten stijgen snel, met name door een groeiend wagenpark. Daarvoor mogen we toch wel een stukje veiligheid verwachten.

N36 is een dagelijkse route voor veel mensen. Bomen staan er niet direct aan de weg, maar druk is het zeker. Inhalen mag (nog steeds) op sommige plaatsen, maar is praktisch onmogelijk. Wij zien geregeld idioten die het weer proberen hoewel het volstrekt zinloos is als het al lukt. Je schiet geen meter op en soms gaat het wel eens goed fout en dat resulteert in een uurtje vegen. Veel dodelijke slachtoffers, maar weinig die er zelf geen schuld aan hadden. Maar helaas nemen ze vaak wel onschuldige mensen mee.

De N36 is langzamerhand een verkeersslagader in Overijssel geworden en had volgens de Partij Vrij Almelo al lang 2×2 baans moeten zijn. Voormalig verkeersminister Mark Harbers (VVD) onderkende de noodzaak en stelde 115 miljoen euro beschikbaar om de als ‘dodenweg’ omschreven N36 aan te pakken. Nu Rijkswaterstaat de verschillende varianten heeft laten onderzoeken blijkt dat echter bij lange na niet genoeg te zijn.

Om voor eens en altijd de gevaarlijke dodenweg N36 aan te pakken is minimaal 200 miljoen euro méér nodig dan de 115 miljoen die door Den Haag is begroot. Maar de huidige Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) maakt daar voorlopig geen extra geld voor vrij om de N36 verkeersveiliger te maken, schrijft hij in een Kamerbrief.

Al jaren wordt er aangedrongen op het veiliger maken van de weg. De N36 is een van de gevaarlijkste wegen van Nederland. Welke lessen zijn er van deze weg te trekken? Waarom is een middenvangrail, na recentere fatale ongelukken, dan nog altijd niet aangebracht of in voorbereiding?

‘Het schiet niet op…!

Harry de Olde

Foto’s Partij Vrij Almelo

N36 nog steeds levensgevaarlijke weg

DODENWEG N36 SNELLER AANPAKKEN

Dodenweg N36 wordt slechts gedeeltelijk aangepakt

Stem of voeg toe aan:

Comments are closed.