Volkskrant zaterdag 10 september: In veel leegstaande panden duiken ze op: pop-upstores, tijdelijke winkeltjes die “buzz” moeten creëren voor een bedrijf of product. Ze helpen kwakkelende winkelstraten aan publiek. Ze gaan het slim aanpakken want de kleine winkeltjes worden aangekleed tot een “warme omgeving” die bezoekers naar binnen moet lokken en moet “betoveren”. Het verschijnsel groeit als kool.
De toegenomen leegstand in winkelstraten is een deel van de verklaring hiervoor. Mensen gaan sneller lopen als ze leegstaande panden zien. De aanwezigheid van unieke kleinschalige winkelpanden, gerund door gedreven ondernemers moet in de toekomst meer bezoekers naar winkelsteden trekken.
En dat kan ik mij heel goed voorstellen. Loopt u nog weleens binnen bij een C&A-winkel? Ik nam laatst een proef op de som. Conclusie: soms lijkt het lijkt een stiltecentrum. Geen klant te zien, en trouwens, ook geen personeel.
Een woordvoerder van C&A haastte zich om te zeggen dat de sluitingen allerminst de opmaat vormen tot het gevreesde V&D-scenario. De filialen die worden opgeheven, draaien simpelweg te weinig omzet: ‘C&A zal blijven investeren in Nederland,’ zo klonk het geruststellend. Maar de toekomst tekent zich steeds scherper af: het tijdperk van grootwinkelbedrijven is voorbij.
Ga maar na. In de afgelopen jaren hebben curatoren hun handen vol gehad aan de bij bosjes omvallende winkelketens. V&D, Miss Etam, Mexx, Perry Sport, Schoenenreus en vele anderen: stuk voor stuk gingen ze geheel of gedeeltelijk voor de bijl. Het inzakken van de ketens heeft ook ruimte geschapen voor de kleine winkelier, de middenstander, de winkel op de hoek. Kunt u zich nog herinneren dat al die zaakjes moesten verdwijnen toen de grootwinkelbedrijven hun opmars inzetten?
Ik wel…..Ze hadden slechts één missie, zo leek het: wég met de kleine winkels! Om hun doel te bereiken pasten ze een paar kunstgrepen toe. In de centra van steden en dorpen kochten ze talloze kleine winkels op. En de middenstander die weigerde zijn zaak van de hand te doen, werd net zolang gepest met stuntprijzen tot hij vanzelf failliet ging.
Daar heeft de consument tabak van. Er zullen meer grote vestingen sluiten, er zullen nog meer grootwinkelbedrijven verdwijnen.
Ik voorspel U: De toekomst is aan de kleine winkelier met hart voor de zaak, met tijd voor een praatje, een kopje koffie én een goed advies.
PVA: Meer oog voor de middenstand in Almelo | Partij Vrij Almelo
Voormalig wethouder Anthon Sjoers (Stadsontwikkeling) …… We willen van Almelo een groene wereldstad maken…………..