Partij Vrij Almelo
Dicht bij de burger
Herstel van de historische Gravenallee door ondertunneling
Categories: Zonder rubriek

Vanuit Huize Almelo keek je ooit diep de Gravenallee in. Deze historische jachtlaan is 3.5 kilometer lang en eindigt bij het Kanaal Almelo-Nordhorn. Enige tientallen jaren geleden werd dwars door het landgoed van de graven van Rechteren Limpurg de weg Hengelo-Almelo-Vriezenveen de N36 aangelegd, nu de huidige N349.

De weg kruist de Graven-allee, de oorspronkelijke, twee en een halve kilometer lange oprijlaan van het Huis Almelo. Hierdoor werd de Graven-allee in twee delen gesneden en kwam de voorgevel van het Huis dichtbij de provinciale weg die afgesloten is met hekken te liggen. Een gevaarlijke situatie voor mensen die over willen steken. Een weg waar auto’s met minimaal 70 kilometer per uur voorbijrazen.

Laten we eens gaan nadenken over de mogelijkheid om de Van Rechteren Limpurgsingel door een tunnel onder de Gravenallee te laten gaan. Hiermee zou de belangrijke zichtlijn vanaf het Gravenhuis weer helemaal hersteld kunnen worden. Toeristisch gesproken een prachtige oplossing. De bomenrijen zouden kunnen worden doorgetrokken. Een fantastisch aaneengesloten wandelgebied zou onstaan. Almelo is in bezit van een parel met het Gravenhuis, Gravenallee, Gravenbos, Waterregge. Alles min of meer op wandelafstand van het centrum.

Met het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV) hebben het Rijk, de provincies, de gemeenten en de vervoerregio’s samen met maatschappelijke partijen een nieuwe aanpak om de verkeersveiligheid structureel te verbeteren. In 2020 werden op regionaal niveau al uitvoeringsplannen gemaakt met daarin concrete verkeersveiligheidsmaatregelen. Komende jaren gaan overheden aan de slag om de maatregelen uit de regionale uitvoeringsplannen te realiseren.

Europese subsidies kunnen een waardevol instrument zijn om die verkeersveiligheidsprojecten van de grond te krijgen. Daar wordt door sommige wegbeheerders al gebruik van gemaakt maar dat kan nog meer. Subsidiekansen voor verkeersveiligheid zijn er namelijk: de Europese Commissie geeft zelfs aan dat die nog onvoldoende worden benut.

De Europese Unie investeerde de afgelopen jaren al 101 miljoen euro in innovatieve projecten in Oost-Nederland. Hoeveel ‘innovatiegeld’ er in de toekomst vanuit Brussel deze kant op komt is afhankelijk van plannen die we op tafel leggen.

Europese subsidies zijn cruciaal.

Stem of voeg toe aan:

Leave a Reply